Rederi-koncern oplever solid vækst i efterspørgslenTorsdag 18. november 2021 kl: 12:13 Af: RedaktionenDen danske DFDS-koncern, hvor en række færgeruter er kernen suppleret med landtransportaktiviteter, har offentliggjort regnskabsrapporten for årets tredie kvartal. I kvartalrapporten peger DFDS på vækst i fragtomsætning og om ekstraomkostninger på grund af flaskehalse i forsyningskæderne Punkter fra DFDS' rapport for årets tredie kvartal:
- Dækning af vores kunders behov gav os ekstra omkostninger i et travlt tredie kvartal. Når vi ser fremad, fortsætter vi ad vækstsporet, støttet af vores seneste opkøb af HSF Logistics Group og ICT Logistics, siger Torben Carlsen, der er administrerende direktør i DFDS, i en kommentar til kvartalrapporten.
(*Sidste tolv måneder - Kilde og tabel: DFDS) Omsætningen steg 22 procent til 4,4 milliarder kroner sammenlignet med samme kvartal sidste år, hvor omsætningen var på 3,6 milliarder kroner. Væksten blev drevet af højere fragtaktivitet i de fleste forretningsenheder. Passager-aktiviteterne i tredie kvartal var samlet set lavere end i 2020, men var stigende i den sidste måned af kvartalet. Det samlede EBITDA for fragtfærge og logistik før særlige poster steg 6 procent til 795 millioner kroner - primært drevet af høj vækst i forretningsenheden Mediterranean. Det samlede EBITDA for passageraktiviteterne i forretningsenhederne Baltic Sea, Channel og Passenger faldt med 43 millioner kroner eller 45 procent til 53 millioner kroner. Det samlede EBITDA på 848 millioner kroner var på niveau med 2020. DFDS peger på, at flaskehalse i forsyningskæderne blev mere udbredt i Europa i løbet af årets tredie kvartal. Storbritannien blev i særlig grad påvirket, hvilket medførte ekstra driftsomkostninger for både fragtfærge-, havneterminal- og logistikaktiviteter. Derudover blev fragtmængder til Storbritannien i perioder i tredie kvartal holdt tilbage, hvilket sænkede udnyttelsen på færgeruter. DFDS har fortsat generelt positive forventninger til fragtaktiviteterne, selv om den nuværende opbremsning i britiske varestrømme forventes at fortsætte i fjerde kvartal. Passagertallet forventes at fortsætte med at stige. Årets omsætningsvækst forventes nu at blive mellem 23 og 25 procent mod tidligere mellem 20 og 25 procent. EBITDA før særlige poster forventes nu at blive mellem 3,3 og 3,5 milliarder kroner mod tidligere mellem 3,2 og 3,6 milliarder kroner. I 2020 var EBITDA 2,7 milliarder kroner. © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |