TRANSPORTORGANISATION TIL POLITIKERNE:

Let vilkårene for seniorer i transportbranchen med en seniorpakke

Mandag 11. oktober 2021 kl: 09:00
Share  


Af: Redaktionen

Der er akut mangel på chauffører i transportbranchen, og manglen forventes kun at blive større i fremtiden, da gennemsnitsalderen for chauffører er over 50 år og stigende. Derfor er og der er akut behov for tiltag, der kan fastholde flere seniorer i branchen. Sådan lyder det endnu en gang fra landtransporterhvervet. Transportorganisationen ITD foreslår, at politikerne udarbejder en seniorpakke, så det fortsat er attraktivt for ældre chauffører at blive i jobbet, ligesom der skal gøres en indsats for at tiltrække nye chauffører

ITD fremhæver, at der skal gøres en ekstra indsats for at fastholde chauffører, der nærmer sig pensionsalderen, og at der ikke skal herske nogen tvivl om, at vognmandsbranchen er klar til at modtage seniorer uden for branchen, der gerne vil prøve kræfter med chaufførerhvervet.


Derfor sender organisationen et klart budskab til politikerne på Christiansborg om at få kigget på de regler, der vedrører transporterhvervet. Helt konkret ønsker ITD, at der vedtages en seniorpakke, som skal gøre det lettere at fastholde og rekruttere seniorer til branchen.


- De danske transport- og logistikvirksomheder står klar med åbne arme til at byde seniorer velkommen i virksomhederne. I transportbranchen ser vi seniorerne som en kæmpe ressource, og for os er det ”guld bag rattet” med chauffører, der er lidt oppe i årene. Vi har brug for al den arbejdskraft, som vi kan tiltrække for tiden, nu hvor virksomhederne i stigende grad oplever mangel på chauffører. Vi skal gøre, hvad vi kan for at fastholde de ældre medarbejdere endnu længere tid på arbejdsmarkedet. Derfor har vi brug for en seniorpakke, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.


Efter ITD's mening bør en seniorpakke indeholde en lang række forskellige tiltag, der kan øge arbejdsudbuddet i transportbranchen. Der er behov for tiltag både herhjemme og på EU-plan. Konkret foreslår ITD en indsats i forhold til jobcentrene, som skal være langt bedre til at matche ledige seniorer med transportvirksomhederne, ligesom regler om modregning i efterløn og pension bør fjernes helt.


På EU-plan skal der ifølge ITD også gøres en indsats. Her mener ITD, at kravet om, at seniorer med mange års erfaring i transportbranchen hvert femte år skal gennemføre et efteruddannelseskursus, skal fjernes. Kurset varer 35 timer, hvilket for mange seniorer er en barriere. Kurset er efter ITD's opfattelse i mange tilfælde spild af tid, da indholdet ikke bliver fornyet,.


- Der er mangel på chauffører i hele Europa. Det skal vi have gjort noget ved, og et oplagt sted at starte er, at seniorerne skal undtages fra den obligatoriske efteruddannelse. En undtagelse vil medvirke til at fastholde flere seniorer længere tid i branchen, og det er der behov for. Transportbranchen mangler arbejdskraft her og nu, og skrottes kravet, kan vi fastholde flere i erhvervet. Vi vil nu gå i dialog med myndighederne om sagen, og vi håber, at man fra dansk side vil tage sagen op i EU, siger Carina Christensen.


ITD vil gå i dialog med den internationale organisation for vejgodstransport, IRU, om sagen og kontakte en række søsterorganisationer med henblik på at få sat gang i debatten om fastholdelse og rekruttering af seniorer.




Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.