Togtrafikken mellem Europa og Asien kan benytte ny terminalTorsdag 7. oktober 2021 kl: 15:26 Af: Redaktionen![]() Skabet United Transport and Logistics Company - Eurasian Rail Alliance (UTLC ERA) har sendt det første tog af sted fra den nye terminal til transeuropæisk-asiatisk trafik i Kaliningrad-regionen. Med startsignalet, der lød fredag 1. oktober, blev terminalen i Tjernjachovsk officielt indviet. Den nye jernbaneterminal kan har en kapacitet på 450.000 standardcontainere (TEU) årligt. Til sammenligning håndterede den største containerhavn i Danmark - Aarhus Havn - sidste år 623.000 TEU Udvidelsen af transport- og logistikkapaciteterne i Kaliningrad-regionen skaber flere muligheder for jernbanetrafikken mellem Europa og Kina. Den nye terminal muliggør fleksible handlemuligheder for jernbanelogistik-virksomheder langs den nye Silkevej, hvor antallet af transporter er stigende og løbende sætter nye rekorder. Ved åbningsceremonien deltog Anton Alikhanov, guvernør for Kaliningrad-regionen, Sergej Sapegin, direktør for Kaliningrads jernbaneselskab og Alexei Grom, administrerende direktør for UTLC ERA. Oleg Belozerov, direktør og bestyrelsesformand for de russiske jernbaner (RZD) overbragte en hilsen via video og talte om den nye transportterminals betydning for den syvdoblede vækst i den transeuropæisk-asiatiske trafikintensitet i den russiske enklave. Alexei Grom fremhævede den store værdi af samarbejdet med Kaliningrads jernbaner ved organisering af de transeuropæiske-asiatiske containertransporter og videreudviklingen af de fælles infrastrukturprojekter. Han forudså en yderligere stigning i trafikintensiteten på transitstrækningen mellem Europa og Kina. I alt blev omkring otte procent af alle jernbanetransporter mellem Europa og Kina afviklet via Kaliningrad i 2020. I 2019 var det tre procent. Den nye transport- og logistikterminal "Øst-Vest" blev etableret i 2020 på basis af en aftale mellem det russiske transportministerium, RZD og Kaliningrad-regionens regering om realisering af det russiske føderale projekt "Transport- og Logistikcentre". Knudepunktet skal være specialiseret i eksport- og importtransporter samt omlastning fra transitcontainere mellem Asien og Europa. På lidt længere sigt skal det blive til et af de vigtigste trafikknudepunkter langs den nye Silkevej. Den nye jernbaneterminal skal understøtte UTLC ERA's togtrafik på strækningen Kina-Europа-Kina. Virksomheden planlægger at håndtere to togpar om ugen. Pilot-tog har bestået tests med glans. I Tjernjachovsk bliver containerne på togvogne med bredspor (1.520 mm) omlastet til vogne til europæisk sporvidde (1.435 mm) og sendt videre til deres bestemmelsessteder. Da terminalen ligger lige i nærheden af grænseovergangen Zjeleznodorozjnyj på den russiske og Skandava på den polske side bliver transit-transporter til Europa forbedret. Det gælder især, når andre kontrolpunkter, særligt det belarussiske-polske, har nået deres kapacitetsgrænser. Ved åbningen af den nye terminal lagde Alexei Grom, generaldirektør for UTLC ERA, især vægt på hastighedsfaktoren, som får stadigt større betydning. Her handler det ikke kun om toghastighed, men også om, hvor hurtigt der kan tages beslutninger, som betyder at transittrafikken kan tilpasses til nye destinationer, og at der kan anvendes nye teknologier på skinnerne. - Dette er særligt vigtigt i dag, hvor skinnetrafikken spiller en strategisk rolle som en "landbro" mellem Kina og Europa. I august aftalte vi samarbejdet om den nye terminal og allerede her i dag kun ca. en måned senere, har vi afviklet de første to transit-tog fra Kina og Europa, sagde Alexei Grom. Om UTLC ERA:
![]() ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |