Dansk virksomhed skal levere CO2-neutral methanol til nyt containerskibTorsdag 19. august 2021 kl: 10:42 Af: Jesper ChristensenRederi-koncernen A.P. Møller - Maersk A/S har valgt at indgå en aftale med virksomheden Reintegrete, der blev etableret i Skive i 2018 med fokus på udvikling af CO2-neutralt produceret methanol. Reintegreate vil sammen med moderselskabet European Energy, som leverer bæredygtigt brændstof, etablere et dansk anlæg, som skal producere de omkring 10.000 ton e-methanol, som Maersk’s nye feederskib med methanol-motor årligt har behov for A.P. Møller - Maersk oplyser, at rederiet vil samarbejde med REintegrate og European Energy om udviklingen af anlægget, der skal levere brændstof til det 172 meter lange feederskib, der har en kapacitet på 2.100 teu, som ventes at blive en del af Maersk’s containerskibe i midten af 2023. Det er planen, at det nye feederskib skal indgå i netværket, der forbinder Østersø-området med containerhavne i Nordvesteuropa. Skibet skal sejle under dansk flag. Henriette Hallberg Thygesen, der er direktør for Fleet & Strategic Brands hos A.P. Møller - Mærsk, fremhæver, at partnerskab som det mellem rederikoncernen og Reintegrate og European Energy kan blive et eksempel til efterfølgelse på, hvordan man kan skalere produktionen af grønt brændstof gennem samarbejde med partnere på tværs af branchen. - Aftalen med European Energy/REintegrate bringer os på rette spor med hensyn til at nå vores mål om at have verdens første containerskib opereret på CO2-neutral methanol ude at sejle i 2023, siger Henriette Hallberg Thygesen. Metanolanlægget vil bruge vedvarende energi fra et solcelle-anlæg i Kassø i Syddanmark og biogen CO2 til at producere e-methanol. Brændstofproduktionen forventes at starte i 2023. REintegrate har en dokumenteret track record for produktion af CO2-neutral e-methanol på et testlaboratorium i Aalborg. Det nye anlæg bliver det tredje e-methanol-anlæg, da selskabet også bygger et e-methanol-anlæg i Skive, hvor produktionen skal starte i 2022. - Vi er stolte over at være en del af den første store e-methanol-produktion i Danmark. Mens vedvarende energi bliver mere og mere almindelig i energimixet af elforbrug, er det her et af de første trin inden for tung transport på vejen mod at bruge 100 procent vedvarende energi. Denne aftale markerer en milepæl i rejsen mod grøn omstilling i shippingbranchen, siger Knud Erik Andersen, der er administrerende direktør i European Energy. Det er endnu ikke besluttet, hvor i Danmark power-to-methanol-anlægget skal placeres. Om Reintegrate:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |