Satellitbaseret teknologi fra Danmark skal styrke den maritime sektor i VestafrikaFredag 11. juni 2021 kl: 09:35 Af: Redaktionen![]() Den danske satellitoperatør Sternula har som led i en plan om at styrke Ghana som et maritimt foregangsland i Vestafrika indgået en aftale med de maritime myndigheder i Ghana. Med den nye aftale skal Sternula udbrede satellitbaseret VDES-teknologi til at forbedre maritim navigation og sikkerhed i de ghanesiske farvevande ud for Vestafrikas kyst Den nye aftale er en del af et strategisk samarbejde mellem danske og ghanesiske myndigheder, herunder Søfartsstyrelsen og Ghana Maritime Authority, og har til formål at styrke den maritime sektor i Ghana og Vestafrika. Konkret skal de maritime myndigheder i Ghana bruge Sternulas markedsledende satellit-service - en såkaldt VHF Data Exchange System-løsning (VDES) - som gør det muligt for lokale, maritime aktører at sende pålidelige og præcise varsler til søfarende og dermed øge sikkerheden i farvandet ud for Ghanas kyst. - Vi er naturligvis meget glade for aftalen, som skal understøtte den positive udvikling af den maritime sektor i Ghana. Næsten 90 procent af Vestafrikas handel bliver håndteret til søs, så vi ser et kæmpe potentiale i at implementere vores satellitbaserede e-Navigation-teknologi for at styrke hele den maritime industri, siger administrerende direktør i Sternula, Lars Moltsen. Som en af Afrikas store nationer på søfartsområdet tiltrækker Ghana i disse år mere og mere handelstrafik i og omkring landets største havne. Derfor er det fra politisk side blevet en prioritet at integrere nye teknologier til at forbedre den maritime sikkerhed og sikre effektivitet i den maritime forsyningskæde. - I forlængelse af vores ambitiøse mål indgår vi i dag en samarbejdsaftale med den første danske satellitudbyder i avancerede mikrosatellitter. Dermed markeres begyndelsen på et nyt samarbejde, som kan lede til udviklingen af banebrydende teknologier inden for vores maritime felt, siger Thomas Alonsi, der er generaldirektør ved Ghanas maritime myndigheder, Ghana Maritime Authority. - Jævnfør aftalen vil Ghana Maritime Authority teste Sternulas førende e-Navigation forbindelsesservice - en VHF Data Exchange System-løsning (VDES-løsning) - som gør, at søfarende kan modtage pålidelig og præcis maritim sikkerhedsinformation (MSI) fra de lokale myndigheder med henblik på at øge sikkerheden i vores farvand. På den måde er det hensigten, at Ghana vil få et bedre og mere præcist billede af trafikken i vores farvand, hvilket - i den nuværende situation præget af maritim usikkerhed – er en påtvingende nødvendighed, tilføjer han. Global efterspørgsel på satellitbaseret VDES-services I takt med at den maritime sektor bliver mere og mere digitaliseret er interessen for e-Navigation, herunder VDES-teknologi, vokset. Fornyeligt lancerede den internationale maritime organisation, IMO, strategien e-Navigation Implementation Plan Strategy, hvori digitale løsninger står til at spille en central rolle i udviklingen af den maritime sektor. - Implementeringsstrategien for e-Navigation blev formaliseret af IMO for år tilbage, og nu tyder alt på, at VDES som ny teknologi bliver en vital del af at realisere netop e-Navigation. Teknologien kommer til at hjælpe maritime myndigheder i både Danmark og Ghana med at kommunikere med fartøjer, der ikke har internetdækning ombord, i forbindelse med eksempelvis anløb eller distribution af kritisk information, lyder det fra projektkoordinator hos Søfartsstyrelsen, Christopher Saarnak. Sternula er i fuld gang med at udvikle verdens første VDES-satellitnetværk, der forventes at blive kommercielt tilgængelig for maritime serviceaktører og myndigheder i 2023. VDES bygger på egenskaberne af den velkendte AIS-teknologi, som også understøtter udviklingen af e-Navigation-løsninger. - Utilstrækkelig dækning er ofte en udfordring for maritime myndigheder i lande og områder med skrøbelig infrastruktur. Derfor er det blevet naturligt at kigge mod digitale løsninger, som eksempelvis VDES, der kan sikre stabil dækning til en meget billig pris, mens sikkerhed og effektivitet højnes, siger Lars Moltsen og fortsætter: Derudover har coronapandemien vist os, at digitale løsninger er særligt værdiskabende i maritime aktiviteter, som normalt vil kræve fysisk tilstedeværelse - eksempelvis ved inspektioner ombord på skibet. Med en VDES-forbindelse kan myndigheder og tjenesteudbydere kommunikere med fartøjer uden at kræve, at de har internet-dækning.
VDES-standarder skal fremtidssikre den maritime sektor
VDES forventes at blive påkrævet under IMO's Safety of Life at Sea-konventionen (SOLAS). Derfor er det strategisk vigtigt for søfartsnationer, som Ghana, allerede nu at tilpasse sig den fremtidige teknologi. - Ghana er et glimrende eksempel på en regional maritim leder, der har et presserende behov for at implementere fremtidssikret teknologier fastlagt efter SOLAS. Helt generelt bør flere og flere lande styrke sin infrastruktur ved at imødekomme digitaliseringen af den maritime sektor, som sker i takt med at den teknologiske udvikling fortsætter og lovmæssige standarder skifter, påpeger Lars Moltsen.
Lars Moltsen støttes af organisationen, the International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities (IALA): - I IALA arbejder vi med at harmonisere navigationshjælpemidler og assistere kystlande med at implementere både IMO- og IALA-standarder. Vi har blandt andet været en aktiv del af standardiseringen af VDES, som vi ser som teknologi, der gør det nemt for maritime myndigheder at få overensstemmelse med de førnævnte standarder, lyder det slutteligt fra Omar Frits Eriksson, Deputy Secratary-General hos IALA.
Sternula forventer, at deres satellitbaserede VDES-infrastruktur bliver globalt tilgængelig fra 2023. Om Sternula:
![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |