EUROPÆISK SPEDITØR-ORGANISATION FREMHÆVER:

Nye undersøgelser viser, at EU's Vejpakke strider mod EU's grønne ambitioner

Mandag 22. februar 2021 kl: 15:04
Share  


Af: Jesper Christensen

EUKommissionen offentliggjorde fredag i sidste uge resultaterne af de undersøgelser, som EU-Kommissionen bestilte for at vurdere de forventede virkninger af to specifikke aspekter af EU's vejpakke, der blev vedtaget 15. juli sidste år - de to aspekter, der har været i fokus, er kravet om, at lastbiler skal en tur til deres hjemland hver ottende uge, og brugen af cabotage-reglerne ti international kombineret transport

Den europæiske speditør-organisation, Clecat, der har over 20 nationale speditør-organisationer som medlemmer, fremhæver, at undersøgelsen viser, hvad Clecat har peget på, mens vejpakkerne blev forhandlet på plads i EU, at kravet om, at lastbiler skal returnere til deres hjemland hver ottende uge, sandsynligvis vil have negative virkninger - på miljøet og på indre marked.


- Clecat har utrætteligt kæmpet mod de nye bestemmelser, der blev indført af EU's Ministerråd og EU-Parlamentet under forhandlingerne, da de vil skabe større byrde og forretningsrisici for speditionsfirmaer og luftfartsselskaber, siger 
Nicolette van der Jagt, dr er generaldirektør i Clecat.


- De nye regler vil også bringe de ambitiøse miljømål i EU Green Deal i fare. Vi er derfor glade for, at EU-Kommissionen har opfordret til en åben dialog med politikerne i EU-landene og EU-Parlamentet og til at se efter en ny vej frem, siger hun videre.


Clecat fremhæver som det vigtigeste i undersøgelsen, at kravet om, at lastbiler skal returnere til deres hjemland hver ottende uge, i værste fald vil udløse flere lastbilture med et potentielt øget CO2-udslip på op mod 2,9 millioner ton - anslået til en stigning på 4,6 procent fra den internationale vejtransport. 


Undersøgelsen ser på tre scenarier, hvor CO2-udslippet vil stige melle 0,8 procent til 4,6 procent.


Derudover peger Clecat på, at de nye regler om kombineret transport vil kunne føre til yderligere CO2-udslip på 397.000 ton, hvis medlemslandene i vid udstrækning beslutter sig for at benytte sig af dem.


Clecat peger på, at hvis man lægger de værste scenarier sammen, vil reglerne ifølge undersøgelsen fra EU-Kommissionen udløse et øget CO2-udslip fra vejtransporten på 3,3 millioner ton CO2. 


En europæiske organisation for speditører opfordrer derfor EU-Kommissionen til hurtigst muligt at genoptage en drøftelse med medlemsstaterne, EU-Parlamentet og alle berørte parter om, hvordan EU's vejpakke kan forenes med målene om et velfungerende indre marked og ambitionerne i Green Deal. Clecat støtter også en opfordring til EU's medlemslande om at lade være med at benytte sig af muligheden for at suspendere artikel 4 i direktivet om kombineret transport. 


Interesserede kan læse EU-EU-Kommissionens analyser her: 



Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.