Nyt elstik i svensk havn mindsker CO2-udslippetTirsdag 26. januar 2021 kl: 11:14 Af: RedaktionenGöteborgs Hamn AB har gennem længere tid arbejdet med at få skibe, der anløber havnen, som er Sveriges største, til at sætte stikket i havnens el-net, når de ligger ved kaj. Når skibene er koblet på landstrømme, kan deres generatorer lukkes ned og dermed skære ned på CO2-udslippet Muligheden for at tilslutte skibe til landstrøm er udvidet med nye stik på en af de travleste kajpladser i Göteborgs Han - kajplads 712 - i ro/ro-terminalen. Et af de rederier, der benytter kajpladsen er DFDS. Den danske rederi-koncern arbejder i følge Göteborgs Han på at tilpasse sine skibe med udstyr, så de kan koble sig på landstrømmen i havnen og dermed slukke for skibenes generatorer. DFDS’s ro/ro-skib Flandria Seaways bliver det første, der bliver udstyret med tilslutning til landstrøm. - En større og større del af vores skibe bliver tilpasset til el-tilslutning, og derfor bliver det vigtigere for os, at havnene kan tilbyde landstrømsanlæg, siger Poul Woodall, der er Senior Advisor Climate & Environment på DFDS. - Göteborgs Hamn har i lang tid været på forkant på dette område, og DFDS ser positivt på den udbygnings er nu er i gang, siger han videre. Göteborgs Hamn arbejder på at udbygge landstrømsforsyningen til også at omfatte energihavnen. © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |