TRANSPORTORGANISATION OM POLITIETS TUNGVOGNSKONTROL:
Manglende beføjelser risikerer at skade danske virksomhederFredag 9. oktober 2020 kl: 11:55 Af: RedaktionenHvis EU Vejpakken skal blive en succes, skal danske chauffører og vognmænd ikke stilles ringere end deres udenlandske kolleger ved kontrol af køre- og hviletidsbestemmelserne. Sådan lyder det fra transportorganisationen ITD, som mener, at det forpligter S-Regeringen til at sørge for, at reglerne bliver håndhævet ensartet på tværs af grænserne Med den vejpakken, som EU-systemets tre instanser - EU-Kommissionen, EU’s Ministerråd og EU-Parlamentet - har vedtaget, følger nye køre- og hviletidsbestemmelser. Det er blandt andet blevet et krav til vognmændene, at de skal sørge for og dokumentere, at deres chauffører kan returnere til hjemlandet hver fjerde uge. Bestemmelsen skal være med til at sikre ordnede arbejdsforhold for chaufførerne og mere fair konkurrencevilkår. Transportorganisationen ITD peger på, at effekten af bestemmelsen afhænger af en effektiv og ensartet kontrol. Efter corona-tidens første måneder pegede det internationale transportarbejderforbund ITF på flere eksempler på, at transportvirksomheder pressede deres chauffører til at bryde reglerne - eksempelvis vis ved at forsyne dem med falske kvitteringer for overnatning på hotel. Transportminister Benny Engelbrecht har i et Folketingssvar til Karina Lorentzen (SF) svaret, at det er de nationale kontrolmyndigheder, der skal kontrollere deres egne virksomheder. Derfor bliver kontrollen af danske virksomheder overladt til Færdselsstyrelsen, som i sin virksomhedskontrol vil kræve dokumentation for, at reglerne bliver overholdt. Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD, mener, at kontrollen også foregå på vejen for at sikre ensartede forhold. - EU Vejpakken harmoniserer en lang række regler, og det er en fordel for et internationalt erhverv som vejtransporterhvervet. Det er dog helt centralt, at der sker en effektiv kontrol af reglerne, og det gælder både i virksomhedskontrollen, men det gælder også ude på vejene. Derfor er det vigtigt, at politiet også får kompetencer og de nødvendige ressourcer til at kontrollere udenlandske køretøjer, så der kan blive skabt ordnede forhold for chauffører og lige konkurrencevilkår for virksomheder, siger Carina Christensen. Det er ifølge ITD helt afgørende, at S-Regeringen og myndighederne sørger for en tæt dialog og samarbejde med de andre EU-lande, så det kan blive sikret, at der rent faktisk sker en kontrol af reglerne der, hvor der er behov for det. I modsat fald vil danske virksomheder efter ITD’s vurdering blive stillet ringere end deres udenlandske konkurrenter. - Vi risikerer i Danmark at skabe et kontrolregime, som bare fører til øget administrative byrder for danske virksomheder og ikke løser de udfordringer, der er på det europæiske vejtransportområde. Det vil være til skade for dansk erhvervsliv, siger Carina Christensen. Hun glæder sig derfor over, at også flere politikere har fokus på, at politiets vejsidekontrol spiller en central rolle i at sikre, at kontroltrykket bliver ens, uanset om der er tale om dansk eller udenlandsk lastbil og vognmand. - Der er grund til at rose Karina Lorentzen fra SF for at tage sagen op over for transportministeren. Det er uhyre vigtigt, at vi ikke står i en situation, hvor reglerne kun kontrolleres og håndhæves over for danske virksomheder og chauffører, som oplever et øget kontroltryk, mens deres udenlandske konkurrenter går fri, siger Carina Christensen og fortsætter: - Det er ikke meningen med Vejpakken, der tværtimod baner vejen for mere lige konkurrence. Men det sker altså kun, hvis man på tværs af grænserne også er enige om, hvordan reglerne skal fortolkes, kontrolleres og håndhæves. Selv om det er et stort skridt på vejen mod ordnede forhold, at Vejpakken nu er vedtaget, udestår der stadig et meget stort arbejde med implementeringen, og her skal regeringen og de danske myndigheder i tæt dialog med branchen sikre ensartede vilkår. ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |