Aktører på transportområdet efterlyser ladestik til køletrailere på rastepladserMandag 3. august 2020 kl: 21:56 Af: RedaktionenEn række europæiske aktører og organisationer på transportområdet - blandt andet Nordic Logistics Association (NLA) har skrevet et brev til EU-Kommissionen, hvor de gør opmærksom på, at langt størstedelen af køletrailerne i Europa har et stik, så trailernes køleanlæg kan køre på el frem for dieselolie, når de holder stille. Men mulighederne for at skifte til el-drift, mens chaufførerne holder hvil, er små, fordi rastepladserne i Europa mangler de nødvendige el-stik Når kølemaskinerne på trailerne med temperaturfølsomt gods - eksempelvis frysegods, frugt og grøntsager - kobles til el-nettet, kan man dæmpe støjen og begrænse udledningen af partikler, NOX’er og CO2 fra kølemaskinerne. Ifølge underskriverne af brevet til EU-Kommissionen vil man kunne skære 69 procent af CO2-udledningen af Europas køletrailere væk, hvis alle rastepladser bliver forsynet med et tilstrækkeligt antal 400 V el-stik. Ud over en mindre CO2-udledning vil muligheden for el-drift, når køletrailerne holder stille med gods, også betyder en reduktion af NOx-udslippet på 93 procent og en reduktion af partikeludslippet på 96 procent opgjort pr. Underskriverne peger også på, at e-drift af køletrailerne, når de holder stille med læs på rastepladser, mens chaufførerne holder hvil i deres lastbiler, vil forbedre kvaliteten af chaufførens obligatoriske hvileperioder på grund af mindre støj og vibrationer, når dieselmotoren er slukket og anlæggene koblet over på el-drift. Ud over køletrailerne omhandler brevet også fremtidens muligheder for at forsyne el-lastbiler med strøm til batterier eller eksempelvis brint til brændselsceller på tankstationer langs vejene. ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |