TRÆNGSELSRAPPORT:
Det er dyrt, når busserne sidder fast i trafikkenMandag 19. august 2019 kl: 14:02 Af: RedaktionenEn ny trængselsrapport, som rådgivningsvirksomheden Cowi har lavet for Movia og Dansk Industri i fællesskab, viser, at samfundet årligt mister 2 milliarder kroner på at buspassagererne i hovedstadsområdet sidder fast i trafikken. Bedre businfrastruktur kan reducere trængslen, viser trængselsrapporten Den stigende trængsel på vejene påvirker også den kollektive bustrafik, som de fleste steder kører på de samme veje, som privatbilerne. Det betyder, at tusindvis af buspassagerer i hovedstadsområdet dagligt sidder fast i trafikken. Trængslen går især ud over passagererne i de travle A-busser. Den nye trængselsrapport, som COWI har lavet for Movia og Dansk Industri i fællesskab, viser, at det samfundsøkonomiske tab årligt løber op i 2 milliarder kroner. - Hver eneste dag bliver buspassagerne tilsammen forsinket med 23.400 timer, og forsinkelserne stiger, kan vi se. Forsætter udviklingen risikerer vi, at flere vælger den kollektive trafik fra, hvilket igen fører til mere trængsel på vejene, hvis disse i stedet kører alene i egen bil. Det er et klart signal til beslutningstagerne om at sikre, at busserne kan komme frem, siger Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport. Hos trafikselskabet Movia peger plandirektør Per Gellert på, at trafikselskabet arbejder for at reducere trængsel, så det bliver nemmere at komme til og fra arbejde, skole og fritid med den kollektive transport. - Den nye trængselsanalyse viser, at trængselsudfordringen for passagerer i hovedstadsområdet er stigende, men også at investeringer i busfremkommelighed kan være en del af løsningen, siger Per Gellert. I perioden fra 2010 til 2018 er trængslen for busserne i hovedstadsområdet steget med 17 procent. Tilsvarende offentliggjorde Vejdirektoratet i marts i år, at biltrængslen er steget med 25 procent fra 2010 til 2016. Trængslen er især steget i det centrale København, hvor A-busserne dagligt sidder fast i trafikken. Trængselsrapporten viser samtidig, at bustrængslen er relativt lav på linje 150S og 5C, hvor Københavns Kommune med tilskud fra staten har gjort det lettere for busserne at komme frem. På linje 150S har busserne fået deres eget spor på strækningen fra søerne til Haraldsgade. På linje 5C har Københavns Kommune forbedret bussernes mulighed for at trænge gennem trafikken på Frederikssundsvej, og Nørrebrogade er blandt andet blevet indrettet med en busgade, så der kører færre biler igennem. Desuden er stoppestederne opgraderet på de to linjer, så det er hurtigere at komme ind og ud, ligesom busserne har førsteprioritet i en række lyskryds. Det betyder, at busserne kan komme hurtigt gennem trafikken og forbi bilkøerne. Den kraftigt stigende trængsel i det centrale København viser, at Cityringen som åbner senere på året, er en nødvendig forbedring af den kollektive trafik. Cityringen erstatter dele af kørslen på en række buslinjer, og det bliver en fordel for passagerne, da det går hurtigere at rejse under jorden end over jorden. Når Cityringen åbner, skal A-busserne køre i nye ruter, og bringe passagerne ind til stationerne, hvor det er muligt at skifte til metro og tog. Fakta om analysen og dens resultater:
Interesserede kan se analysen her: ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |