Transportorganisation arbejder fortsat på at ændre P-begrænsning

Onsdag 21. februar 2018 kl: 09:14
Af: Jesper Christensen

Dansk Folkeparti og VLAK-Regeringen blev i forbindelse med finansloven for 2018 enige om at indføre en begrænsing for, hvor længe lastbiler må holde parkeret på rastepladserne langs motorvejene. Aftalen har skabt debat blandt organisationerne på transportområdet. Nogle er ganske tilfredse, mens andre er meget utilfredse. En af de utilfredse organisationer er ITD, som organiserer en række transportvirksomheder med vognmandsaktiviteter i andre EU-lande

ITD er med egne ord dybt bekymret over planerne om at indføre tidsbegrænsning på parkering for lastbiler på de statslige rastepladser.  Derfor opfordrer organisationen endnu engang politikerne i VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti til at tænke sig grundigt om og som minimum finde en løsning, som ikke skader arbejdsbetingelserne for chaufførerne og transporterhvervet. 


Efter at have været i dialog med en række medlemmer sendte ITD tirsdag endnu et brev til transportminister Ole Birk Olsen med eksempler på de udfordringer, som transportvirksomhederne imødeser, hvis der indføres en meget restriktiv tidsbegrænsning for parkering af lastbiler på rastepladserne langs motorvejene.

 
- I ITD er vi dybt bekymret over finanslovbeslutningen om at indføre tidsbegrænsning for parkering på rastepladser på motorvejsnettet i Danmark. Efter dialog med vores medlemmer står det lysende klart, at en tidsbegrænsning på et lavt timetal vil ramme transporterhvervet hårdt og begrænse erhvervets muligheder for fleksibelt at betjene kunderne. Det vil desuden medføre en hidtil uhørt forringelse af erhvervets arbejdsbetingelser. Derfor sender vi nu yderligere input og endnu flere konkrete eksempler af sted fra vores medlemmer til ministeren og ordførerne, siger administrerende direktør i ITD, Carina Christensen. 

 
ITD appellerer til, at politikerne lander på en løsning, som vil kunne fungere både for erhvervet og chaufførerne i praksis. ITD henstiller derfor til, at tidsgrænsen ikke fastsættes til under 45 timer. Forslaget tager udgangspunkt i reglerne for køre- og hviletider, der siger, at et ugehvil skal være på mindst 45 timer. De seneste afgørelse om ugehvilet slår også fast, at en chauffør ikke må holde sit ugehvil på 45 timer i sin lastbil. Det er kun reducerede ugehvil og daglige ugehvil, han må holde i lastbilen, hvis den er forsynet med en passende soveplads.

 
- Langtidscampering på rastepladserne er i forvejen forbudt, og politikerne er lige nu i gang med at løse et problem ved at skabe nye og langt større problemer. Det er fuldstændig afgørende for det samlede transporterhverv, at chaufførerne skal have mulighed for at overholde de gældende køre- og hviletidsregler, og at virksomhederne får mulighed for at planlægge arbejdet og yde den service, som deres kunder efterspørger. Derfor må og skal rastepladserne på det statslige motorvejsnet selvfølgelig fortsat kunne bruges til deres primære formål nemlig at give chaufførerne mulighed for at holde deres lovpligtige hvil under ordnede forhold, siger Carina Christensen.
 

Interesserede kan læse ITD’s høringssvar her:


Læs også kort om uger og hviletid her:








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.