italiensk-belgisk-spansk Joint Venture skal bygge Fjordforbindelsen FrederikssundFredag 9. september 2016 kl: 10:26 Af: RedaktionenFem Joint Venture-selskaber blev kvalificeret, fire bød på opgaven, og nu har Vejdirektoratet fundet det Joint Venture, som tilbydes opgaven med at bygge den nye bro mellem Frederikssund og Hornsherred. Det bliver et europæisk Joint Venture bestående af Rizzani de Eccher, Besix og Acciona Infraestructuras, som Vejdirektoratet agter at indgå kontrakt med på milliardopgaven med at bygge den nye bro og motortrafikvej - Vi er færdige med at evaluere de fire indkomne tilbud. Det Joint Venture, der leverede det bedste tilbud - både på kvalitet og pris - består af en italiensk, belgisk og spansk virksomhed. Vi er meget tilfredse med, at vi nu er så langt i processen, at vi forhåbentlig snart indgår kontrakt med dem og dermed når endnu en vigtig milepæl i forhold til at få etableret en fjordforbindelse, siger anlægschef i Vejdirektoratet Erik Stoklund Larsen. Han fremhæver at det valgte Joint Venture har gode referencer fra tilsvarende infrastrukturprojekter rundt om i verden - også fra projekter i Natura 2000 områder. - Lige netop erfaringer med anlægsarbejder i særligt sårbare naturområder har været en høj prioritet for os som bygherre, siger Erik Stoklund Larsen. Vurderingen af de indkomne tilbud og dermed udvælgelsen af entreprenøren er sket i to tempi. Først har medarbejdere hos Vejdirektoratet vurderet tilbuddene på en række kvalitative parametre - eksempelvis tekniske løsninger og om, hvordan entreprenøren påtænker at gennemføre projektet under størst mulig hensyntagen til omgivelserne. Nu er den del færdig og de bydende parter er orienteret om den kvalitative pointgivning. - Det er til stor glæde for Fjordforbindelsen Frederikssund SOV, at det valgte Joint Venture både havde den bedste kvalitative bedømmelse og den laveste pris . I bestyrelsen ser vi frem til, at de snart går i gang i marken, siger Leif Tullberg, der er bestyrelsesformand i Fjordforbindelsen Frederikssund SOV og tidligere direktør i transportkoncernen DSV. Tre ud de fire priser, der kom ind på opgaven lå under entrepriseoverslaget på 1,1 milliarder kroner. - Det var store internationale entreprenørvirksomheder, der bød på opgaven. Det er dejligt at se, at det vindende Joint Venture har danske underleverandører i form af Sweco som rådgiver på miljø og geoteknik, samt MJ Eriksson som underentreprenør på jord- og afvandingsarbejder. Derfor forventer vi også, at der bliver en del lokale arbejdspladser i hele byggeperioden, siger Leif Tullberg. Joint Venturet har i deres tilbud valgt, at elementer til broens overbygning bliver produceret i Polen og sejlet til en dansk havn. Den del svarer til ca. 15 procent af den samlede produktion. Resten af projektet, såsom fundering og underbygning af højbroen samt den resterende del af kontrakten vil blive produceret på stedet. Den nye bro over Roskilde Fjord bliver en betalingsbro og Fjordforbindelsen Frederikssund SOV skal varetage etablering af en ny motortrafikvej og fjordforbindelse over Roskilde Fjord samt stå for lånoptagning til finansiering af projektet samt opkrævning af betaling for passage af den nye forbindelse. Vejdirektoratet er bygherre på projektet på vegne af Fjordforbindelsen Frederikssund SOV. Opgaven med anlæg af den nye bro og motortrafikvej er udbudt som en totalentreprise. Det vil sige, at entreprenøren har rimelig frie rammer til at planlægge gennemførelsen af opgaven. Dog regner Vejdirektoratet med, at den vinderen af projektet vil udnytte efterårsmånederne til at komme i gang med de geotekniske undersøgelser på Roskilde Fjord. Den formelle kontraktindgåelse foregår primo oktober. Fakta om projektet
Fakta om Fjordforbindelsen Frederikssund SOV
Selskabets bestyrelse består af følgende medlemmer:
![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |