REDERIFORENINGEN AF 2010:

Der er fortsat brug for en udvidelse af DIS-ordning

Søndag 20. marts 2016 kl: 18:12
Af: Redaktionen

Tidsvarende rammevilkår er fortsat helt afgørende. Sådan lød det fra Rederiforeningen af 2010, da der fornylig blev afholdt ordinær generalforsamling. Det gælder på offshore såvel som andre områder


Rederiforeningen af 2010 holdt sin generalforsamling i Nyborg. Her lagde man årsberetningen for 2016 frem, som fortæller om foreningens arbejde med:
  • en grønnere skibsfart
  • uddannelse af folk både til lands og til vands
  • en justering af anløbsreglen
  • udfordringer med konkrete rammevilkår, som rederierne oplever

- Heldigvis har regeringen med erhvervets minister Troels Lund Poulsen i spidsen lovet et vækstarbejde, som skal løbe hen over 2016. Her agter vi at spille aktivt ind med både store og små forhold. Arbejdet med vækstplanen er i mine øjne et oplagt sted at få håndteret det, som stiller os ringere konkurrencemæssigt sagde Søren Nørgaard Thomsen, der er formand for Rederiforeningen af 2010 og direktør i Esvagt.


En af udfordringerne er, at danske rederier med specialskibe inden for offshore fortsat er udfordrede, fordi rammevilkårene i konkurrerende lande er betydeligt bedre end de danske. Koblet med udfordrende markedsvilkår har det aktuelt givet anledning til nedskæringer i den del af den maritime sektor, som har specialiseret sig indenfor udbygning af havvind.


V-Regeringen har udtrykt ønske om at udvide den såkaldte nettolønsordning, som den traditionelle skibsfart er omfattet af, til også at omfatte skibe beskæftiget inden for eksempelvis servicering af vindmølleparker til havs. 


Det er efter Rederiforeningen af 2010’s opfattelse på høje tid, hvis en dansk spidskompetence ikke skal gå tabt.


- En udvidelse af DIS-ordningen til at omfatte hele offshore-sektoren er i høj grad påkrævet. Vi har nu med al tydelighed set, at de hårde tider for søfarten har konsekvenser. Derfor er det helt afgørende, at de danske rammevilkår matcher udlandet i en i forvejen presset branche, sagde Søren Nørgaard Thomsen, der vil gå efter at få ligestillet rammevilkårene for offshore-skibsfarten i det kommende arbejde med en ny maritim vækstplan.


Søren Nørgaard Thomsen understregede at netop Rederiforeningen af 2010’s medlemsrederier er med til at sikre vækst i hele Danmark, som er en af Troels Lund Poulsens politiske prioriteter.


På generalforsamlingen, der blev afholdt i Nyborg, blev formand Søren Nørgaard Thomsen samt bestyrelsesmedlemmerne Lars Simonsen, Jens P. Buchhave og David Kristensson genvalgt. Hans Schneider holdt op som næstformand og ny næstformand blev Lars Simonsen.


Bestyrelsen for Rederiforeningen af 2010 er fra 18. marts 2016:
  • Formand: Administrerende direktør Søren Nørgaard Thomsen, ESVAGT A/S
  • Næstformand: Skibsreder Lars Simonsen, Rederiet M.H. Simonsen ApS 
  • Bestyrelsesmedlem: Skibsreder Niels Højlund Hansen, Nordane Shipping A/S
  • Bestyrelsesmedlem: Skibsreder Jørgen Folmer, H. Folmer & Co.
  • Bestyrelsesmedlem: Skibsreder Jonas Backman, Sirius Shipping ApS
  • Bestyrelsesmedlem: Administrerende direktør Jens P. Buchhave fra Terntank Rederi A/S
  • Bestyrelsesmedlem: Administrerende direktør David Kristensson, Northern Offshore Services

Interesserede kan læse hele årsberetningen fra Rederiforeningen af 2010 her:








Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.