Nyt forskningsprojekt: Sådan skal fremtidens trængsel håndteres

Tirsdag 1. marts 2016 kl: 12:30
Af: Redaktionen

URBAN er et stort tværgående projekt, der skal afhjælpe Danmarks tiltagende trængselsproblemer og styrke den økonomiske vækst. Projektet udvikler nye styringsmetoder, der bedre udnytter infrastrukturens kapacitet og inddrager trængslens effekt på urbanisering, produktivitet og den økonomiske vækst.

Vi bosætter os i stadig højere grad i og omkring de større byer. Koncentrationen af mennesker og virksomheder medfører større tilgængelighed og øget produktivitet, men også hastigt voksende trængselsproblemer. Vi sidder dagligt fast både på vejnettet og i den kollektive transport. Ud over irritation og tidsspilde er trængsel en betydelig samfundsøkonomisk belastning. Det koster milliarder af kroner hvert år, at vi sidder i kø.


Et nyt stort tværorganisatorisk forskningsprojekt vil kombinere viden om trafik, byøkonomi og transportøkonomi til at udarbejde en række redskaber til transportpolitisk beslutningsstøtte.
Det omfatter en politikmodel for husstandenes valg af bopæl og bilejerskab holdt op imod bilbeskatning og transportefterspørgsel. Dertil kommer forudsigelser om trængslens konsekvenser for økonomisk vækst og produktivitetseffekter samt byers størrelse og form.  Det skriver Innovationsfonden i en pressemeddelelse.


To universiteter skal gennemføre projektet

URBAN ledes af DTU Transport i tæt samarbejde med Økonomisk Institut på Københavns Universitet. Desuden medvirker Transport- og Bygningsministeriet, Vejdirektoratet, Dansk Industri, Kraks Fond og Incentive Partners i samarbejdet.


URBAN, som har fået bevilget penge af Innovationsfonden, vil indgå i tætte internationale forskningssamarbejder, og projektet forventes at generere stor international interesse fra både forskningsmæssigt og transportpolitisk hold.


Modelberegninger skal anvise styringsmetoder

- Hvilken betydning får det, hvis det bliver dyrere at køre i bil? Eksempelvis hvis man beslutter at lægge afgift på CO2-emissioner. Hvor meget tættere begynder folk så at bo? Det har eksempelvis noget at sige for produktiviteten i samfundet, forklarer Mogens Fosgerau, professor hos DTU Transport.


Modeller og metoder bliver overdraget til de relevante transportpolitiske myndigheder og får derved direkte indflydelse på prioriteringen af de samlede årlige infrastrukturinvesteringer på omkring fem til ti milliarder kr. Problemstillingerne er generelle, og resultaterne forventes ligeledes at blive anvendt internationalt til lignende analyser.


Målet er at gøre det lettere for beslutningstagere at forudse konsekvenserne, hvis man anlægger infrastruktur. Dette sker allerede til en vis grad i dag, men dette projekt sigter imod også at kunne forudsige konsekvenserne i forhold til produktiviteten.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.