Erhvervsorganisationer ønsker taxiloven moderniseret

Tirsdag 24. november 2015 kl: 11:35
Af: Mikael Hansen

DI Transport, Dansk Erhverv, Danske Busvognmænd og Dansk Taxi Råd opfordrer transportministeren til at modernisere taxilovgivningen. Den fælles henvendelse demonstrerer en hidtil uset enighed blandt persontransportens organisationer.

Det fire sider lange brev fra de fire organisationer er stilet til transportminister Hans Christian Schmidt, men er også rundsendt til medlemmerne af Folketingets Transportudvalg. Transportnyhederne er også blevet gjort bekendt med indholdet.


Udgangspunktet er, at den nuværende taxilovgivning ikke passer til nutidens krav. Organisationerne skriver:
”Selve taxiloven har således i dag samme detaljerede regulering og komplekse indhold, som før taxilovsudvalget blev nedsat. Det bliver stadigt tydeligere, at reguleringen ikke giver passende løsninger på de krav, som samfunds- og teknologiudviklingen stiller. Det giver stigende problemer med at sikre betjening uden for de større byer, manglende evne til at finansiere ny teknologi og møde omverdenens forventninger til innovation og nye forretningsmodeller.”


Betænkningen fra 2013
Opfordringen til modernisering af taxiloven tager udgangspunkt i den betænkning fra 2013, som var resultatet af en langvarigt og grundigt udvalgsarbejde. Det er fortsat betænkningens anbefalinger, som de fire organisationer forslår bliver grundlaget for en moderniseret taxilovgivning.


Hovedprincipperne
De fire organisationer beskriver disse principper for en ny taxiregulering:
  • De fire nuværende tilladelsestyper (taxikørsel, limousinekørsel, sygetransport og Offentlige Service Transport (OST)) erstattes af en universaltilladelse, udstedt og kontrolleret af Trafikstyrelsen.
  • Vognmænd tilslutter sig ét eller flere kørselskontorer, som udbyder taxikørsel eller kontraktkørsel. Et nyt regelsæt skal styre og autorisere kørselskontorer.
  • Kommuner enkeltvis eller i fællesskab skal styre den almindelige taxikørsel.
  • Der bør åbnes mulighed for særlige koncepter i tyndt befolkede områder.
  • Alle køretøjer med universaltilladelse bør udstyres med en form for kontrolapparat – taxameter eller ”taxameter light”.
  • Definitioner af blandt andet almindelig taxikørsel, limousinekørsel og samkørsel bør tydeliggøres.


Hidtil uset enighed
Brevet fra de fire organisationer markerer desuden en ny enighed blandt persontransportens vigtigste organisationer. Meget afgørende er det, at de to taxiorganisationer under Dansk Erhverv, CAT (Centralforeningen af Taxivognmænd) og BTI (Bytaxiernes Interesseorganisation), som repræsenterer henholdsvis landtaxier og bytaxier nu kommer med et fælles oplæg med Dansk Taxi Råd.


Herudover bakker DI Transport og Danske Busvognmænd op om forslaget. DI Transport repræsenterer store sygetransport- og flextrafikoperatører som Falck og Arriva, Danske Busvognmænd repræsenterer mange mindre flextrafik- og specialkørselsoperatører i grænseområdet mellem bus og taxi.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.