Banedanmarks nye køretøjer er både til spor og veje

Fredag 26. juni 2015 kl: 12:01
Af: Redaktionen

Banedanmarks nye køretøjer er både til spor og veje
Nyscan a/s leverede fredag to Scania R 730 LB 10x4*6 hjælpevogne med 270 t/m Effer-kraner til Banedanmark. De nye hjælpevogne skal erstatte et par knap 20 år gamle Scania P124 med 140 t/m-kraner.

Fem års intensiv planlægning, udvikling og opbygning blev fredag formiddag kronet med levering af to af verdens største hjælpevogne af sin slags til Banedanmarks indsats ved togafsporinger og andre uheld på det danske skinnenet. Scania-forhandleren Nyscan a/s i København står bag leveringen af de to avancerede kranbiler, der både kan køre på landevej og på skinner

I Banedanmarks terminologi betegnes de to kranbiler som hjælpevogne, og de er efter sigende de kraftigste, tungeste og hurtigste af sin slags i verden. Fundamentet for de to helt ens køretøjer er fem-akslede Scania R730 10x4*6 lastbilchassiser. De to chassisser er opbygget med to en Effer 2755-kraner og skinnehjul i begge ender. Ved indsats får hjælpevognene desuden tilkoblet to-akslede kærrer til transport af eksempelvis støttebensplader, løfteåg, løftegrej og andet udstyr.



Hjælpevognschef Jørgen O. Johansen fra Banedanmark kan i dag se tilbage på fem års arbejde med udvikling, specificering, opbygning og afprøvning af de nye Scania R 730 hjælpevogne.


Ved togafsporinger og andre uheld på skinnenettet er hurtig indsats afgørende, og derfor er de 3 meter brede og 13,5 meter lange hjælpevogne konstrueret og godkendt til at køre op til 110 km/t på motorvej og op til 70 km/t på skinner. De er klassificeret som udrykningskøretøjer med horn og blå blink samt indregistreret som blokvogne på grund af deres egenvægt på næsten 54 ton. Med tilkoblet kærre bliver den samlede vogntogslængde 21,5 meter, og vogntogsvægten kan nå op på 73 ton.


Intensivt samarbejde
Nyscan sikrede sig i sin tid ordren på de to køretøjer til det daværende DSB Hjælpevogne, der nu er overført til Banedanmark, gennem et intensivt samarbejde med hjælpevognschef Jørgen O. Johansen fra Banedanmark samt Effer Krancenter, Scania Danmark og SRS Sjölander AB. 


Nyscan, der gennem årene har leveret flere hjælpevogne i forskellige udførelser til DSB Hjælpevogne, har stået for specifikation og salg af Scania-chassiserne, koordinering af opbygningen samt slutklargøring og levering. Scania Danmarks opbygningsafdeling i Aarhus har udført de omfattende forstærkninger af lastbilchassiserne til at modstå belastningerne fra de tunge kraner og fra skinnehjulene. Effer Krancenter i Aarhus har leveret de italiensk producerede kraner, og skinnehjuls-specialisten SRS Sjölander AB i Osby nord for Hässleholm i Sverige har haft ansvaret for at producere og montere skinnehjulene med hydrostatisk kraftoverføring.


Hjælpevognsleder Kim Hyldgaard lægger en tonstung støttebensplade ud med en lille 3 t/m Effer ”baby-kran



De avancerede Effer 2755 knækarmskraner med løftekapacitet på 270 t/m er opbygget med flere særlige funktioner. Blandt andet er de udrustet med fire meters sideværts støttebensvandring, så de ved egen kraft kan forskyde kranbilerne sidelæns fra ét skinnespor til et andet. De er desuden forsynet med særlige løfteåg, så de kan løfte et afsporet tog op på skinnerne med blot 60 cm frihøjde til de elektriske køreledninger over toget.


For at sikre hurtig transport til et afsporet tog er hjælpevognenes skinnehjul under transport ad landevej hævet ca. 50 cm over vejbanen. Ved ankomst til nærmeste jernbaneoverskæring i forhold uheldsstedet køres hjælpevognen ind på skinnerne og skinnehjulene sænkes, så chassiset løftes ca. 20 cm over skinnerne. Hjælpevogn kan dermed hurtigt nå frem til et afsporet tog uanset afstanden til vejnettet.


Erstatter to halvt så store hjælpevogne
Banedanmarks to nye 5-akslede Scania R 730 hjælpevogne har næsten dobbelt så stor kapacitet som de to ca. 20 år gamle 4-akslede Scania P124 med 140 t/m Effer-kraner, der nu skal pensioneres. De nye hjælpevogne skal desuden supplere DSB’s største hjælpevogn i form af en Scania R 620 med 300 t/m Effer-kran opbygget på en Faymonville blokvogn, som DSB fik leveret for ca. 6 år siden.


Fakta om Banedanmarks to nye Scania R 730 hjælpevogne:

Chassis: 
5-akslede Scania R 730 LB 10x4*6 HNB med 16,4 liters V8-motor på 730 hk, 14-trins GRSO925 gearkasser med fuldautomatisk gearskifte, tandemtræk samt CR19 sovekabineførerhus med fladt tag. Leveret af Nyscan a/s i København v. salgskonsulent Stig Eg Jensen


Forstærkninger: 
Ekstra kraftig chassisramme i hele køretøjets længde lagt uden på chassisets normale chassisramme. Dertil ekstra forstærkninger i for- og bagende til montering af skinnehjul. Udført af Scania Danmarks opbygningsafdeling i Aarhus v. afdelingschef Lars Jensen


Kraner: 
Effer 2755 knækarmskran med tre hydrauliske udskud, løftekapacitet på 270 t/m samt fire meter sideværts støttebensvandring for manøvrering fra vej til skinner. Leveret af Effer Krancenter i Aarhus v. salgschef Per Foldager


Skinnehjul: 
Hæve- og sænkbare enkelthjul forrest og tvillinghjul bagest med hydrostatisk kraftoverføring fra lastbilens motor. Produceret og monteret af SRS Sjölander AB i Osby ved Hässleholm i Sverige


Kærrer: 
Specialbyggede 2-akslede kærrer med 6 meter lad, containerlåse til 2x10’ containere til transport af støttebensplader, løfteåg og andet kranudstyr. Ekstra lang akselafstand for max. stabilitet ved høj hastighed. Produceret af Fyns Karosseribyg i Odense og leveret af Nyscan a/s v. salgskonsulent Stig Eg Jensen.



Banedanmarks nye hjælpevogne er opbygget som såkaldte ”2-vejs-køretøjer”, dvs. til kørsel både på landevej og på skinner vha. sænkbare skinnehjul i begge ender af køretøjerne.



Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.