Lav tolerancetærskel udløser lastindikatorer som standardudstyrTirsdag 11. marts 2014 kl: 09:52 Af: RedaktionenDe nye tolerancegrænser for overlæs på totalvægt og akseltryk, som trådte i kraft 1. marts, har fået Volvo Trucks Danmark til at beslutte at alle FH-, FM og FMX-lastvogne med luftaffjedring på bagakslen, skal have en lastindikator som standard Volvo Trucks Danmark fremhæver, at initiativet er et forsøg på at hjælpe kunderne med at undgå at køre med overlæs på deres lastbiler. Det nye cirkulærer om overskridelse af totalvægten nedsætter tolerancegrænsen for overlæs fra 7 procent til 3 procent. Dermed skal chauffører og vognmænd være endnu mere præcise med at holde vægten, når de læsser deres lastbiler. Det kan i nogle tilfælde betyde underlæs på bilerne, som dermed ikke udnytter den øgede totalvægt, som skulle være med til at øge effektiviteten på landtransportområdet. Hos Volvo Trucks Danmark forklarer de, at et hjælpemiddel som en elektronisk lastindikator der kontinuerligt overvåger belastningen og lastfordelingen på aksler, der er udstyret med EBS og luftaffjedring, kan være med til at sikre, at læsset ikke ligger over grænsen for totalvægt - og samtidig sikre, at vognmand og chauffør udnytter den øgede totalvægt til større effektivitet. Derfor gør Volvo Trucks Danmark elektroniske lastindikatorer til standardudstyr på Volvo FH-, FM- og FMX-lastvogne med luftaffjedring på bagakslen eller bagakslerne. - Vi håber, at det kan bidrage til at hjælpe vores kunder med at undgå overlæs, siger administrerende direktør for Volvo Group Trucks Danmark Søren Wettergreen. Han peger på, at vognmændene vil have mulighed for fravælge denne mulighed. - Men så vil det være på baggrund af en fornuftig stillingtagen til, om den er nødvendig eller ej, siger han. ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |