Letbanen har vokseværk

Mandag 1. oktober 2012 kl: 14:26
Af: Redaktionen

Mens letbanens etape 1 i Aarhusområdet er gået over i anlægsfasen, arbejder parterne i Letbanesamarbejdet videre med planerne om yderligere letbane-etaper. De fire udbygningsetaper, som drøftes netop nu, er etaper fra Aarhus til henholdsvis Hinnerup, Brabrand, Hasselager og Skanderborg, hvoraf de tre sidstnævnte udgår fra Aarhus C. Etaperne skal prioriteres, og meget peger på, at etapen mod Hinnerup bliver den næste

- Letbaner er et nyt og attraktivt transportmiddel i den kollektive trafik, så det er ikke længere et spørgsmål, om der skal bygges flere letbaner i Danmark, men snarere, hvor de skal placeres. Vi går snart i gang med at etablere den første letbane i Aarhus, og det er godt. Men vi har brug for yderligere etaper, hvis vi vil sikre en høj og klimavenlig mobilitet og dermed understøtte en bæredygtig byudvikling i hele området, siger Mads Nikolajsen (F), formand for Letbanesamarbejdets politiske følgegruppe.


Den mindst komplicerede udbygning
Hinnerup-etapen løber fra den kommende forbindelse i Lisbjerg til Hinnerup Station. Det er således en udbygning af letbanens etape 1 igennem Aarhus, som allerede er besluttet og i gang. Set ud fra et driftsmæssigt synspunkt er etapen relativt neutral, fordi der kan spares et betydeligt antal bustimer. Etapen til Hinnerup vil dermed komme før en af de nye hovedetaper fra Aarhus Centrum, fordi de planlægningsmæssigt er væsentligt mere komplicerede.


I forbindelse med budgetforhandlinger for 2013 har Favrskov Byråd - Hinnerup ligger i Favrskov Kommune - valgt at fremlægge et forslag om at afsætte en anlægspulje til at lave en VVM-undersøgelse af letbanen - herunder udformning af et såkaldt "Parkér og Rejsanlæg" ved motorvej E45 - fra Lisbjerg til Hinnerup. Herudover lægges op til at overføre ikke disponerede driftsmidler til planlægning af letbanen.


Et løft til den kollektive trafik
- En letbane til Hinnerup vil give et løft til den kollektive trafik for borgere og virksomheder på tværs af kommunegrænsen, og den vil være til gavn for miljøet. Men den er også interessant for Aarhus, fordi projektet også omfatter et Parkér og Rejsanlæg ved E45. Det gør det nemmere for bilister at parkere uden for Aarhus og rejse videre ind til byen med letbanen. Det kan nedbringe biltrafikken - og dermed trængslen - på indfaldsvejene og i Aarhus Centrum, siger borgmester i Favrskov Kommune, Nils Borring, som dog understreger, at anlægsblokken stadig kun er et forslag.


Projektet om en letbaneetape mellem Lisbjerg og Hinnerup Station omfatter også et Parkér og Rejsanlæg ved Søften Erhverv og E45.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.