Scanias leverer sin første slamsuger med Euro 6 motor til danske LMJMandag 7. maj 2012 kl: 10:55 Af: Jesper Christensen![]() Scania modulsystem betyder, at Scania Euro 6 motorer kan benyttes i næsten alle opbygniger. Den nye Euro 6 motor med tilhørende udstyr optager ikke ekstra plads på lastbilens chassis. Scania har leveret chassis og førerhus med mere til en ny fire-akslet slamsuger, som J. Hvidtved Larsen i Silkeborg har bygget op til LMJ A/S i Glostrup
Scania modulsystem er udnyttet fuldt ud, at chassis og førerhus optager mindst mulig plads - og dermed giver opbyggeren mest mulig plads til alt det udstyr, en moderne slamsugerbil skal forsynes med. - Scanias modulsystem gør det enkelt at samle en så kompliceret opbygning, siger Brian Stage, administrerende direktør for den danske opbygger J. Hvidtved Larsen A/S i Silkeborg. - Opbygningen er identisk med den, vi bruger til Euro 5-køretøjer, hvilket er en stor fordel ud fra et omkostnings- og leveringstid synspunkt, siger han videre. Slamsugerbilen er en Scania G 480 8x2 med to styrende foraksler, hydraulisk styret bagaksel bag drivakslen. Euro-6 motoren på 13 liter yder 480 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 2.500 Nm. Euro 6-normen træder i kraft for nye modeller er 31. december 2012 og for alle nye køretøjer et år senere. Lovgivningen er nu blevet vedtaget, hvilket har gjort det muligt at registrere Euro 6 lastbiler i flere lande. Ordninger, der tilskynder transportvirksomheder med egne biler til at investere i renere teknologi er ifølge Scania ved at blive indført i flere lande i Europa. ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |