Ny asfalt betød færre partikler i luften

Fredag 11. december 2009 kl: 09:44
Af: Jesper Christensen

I august/september 2008 fik H.C. Andersens Boulevard i det centrale København ny asfalt. Det er ifølge et notat fra Danmarks Miljøundersøgelelser ved Aarhus Universitet den væsentligste årsag til et markant fald i partikelforureningen i det omåde. En anden målestation i København viser et uændret partikelniveau

Miljøministeriet med Venstres Troels Lund Poulsen i spidsen meldte torsdag ud med, at Københavnerne har fået renere luft at trække ned i lungerne. Nu viser en foreløbig redegørelse fra Danmarks Miljøundersøgelser ved Aarhus Universitet (DMU), at den renere luft afhænger af, hvor man befinder sig.
DMU har to målestationer på gadeniveau i København. Den ene står ved Jagtvej, mens den anden står ved H. C. Andersens Boulevard i det centrale København.
Men det er kun den ene af de to målestationer, der har registreret et fald i partikelforureningen. På Jagtvej er forureningsniveauet uændret, mens der siden efteråret 2008 har været tale om faldende partikelforurening på H. C. Andersens Boulevard. Det er faldet hér, som Miljøministeriet torsdag tog udgangspunkt i, da de meldte om, at københavnerne havde fået renere luft.

Et fald på 15 procent på grund af ny belægning
Partikelforureningen på H.C. Andersens Boulevard i København er ifølge målinger faldet fra ca. 39 til 33 mikrogram per kubikmeter. Det markante fald er sket i efteråret 2008 og er kun sket på den ene målestation. Det markante fald hænger ifølge en foreløbig gennemgang af resultaterne fra Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) ved Aarhus Universitet tilsyneladende sammen med et skift af asfaltbelægningen på vejen i august-september 2008. Det er overraskende for forskerne. Det har været kendt, at en del af partikelforureningen stammer fra vejbelægninger, men forskerne på DMU er ikke bekendt med, at der tidligere har været rapporteret om et så kraftigt fald som følge af ny belægning.

Miljøminister kritiserede DMU
I forbindelse med torsdagens udmelding fra Miljøministeriet og miljøminister Troels Lund Poulsen blev DMU kritiseret for fejlagtige oplysninger.
DMU svarer tilbage og ".beklager, at der har været problemer med partikelmålingerne. Efter at de nævnte problemer på H.C. Andersens Boulevard blev konstateret har DMU derfor gennemgået alle procedurer og udstyr som bruges til partikelmålinger. Her har det vist sig at problemet med PM10 (partikler mindre end 10 mikrometer) kun vedrører H.C. Andersens Boulevard, men at der også er problemer med målingerne af PM2,5, dvs. partikler mindre end 2,5 mikrometer. DMU arbejder på at opklare omfanget af disse problemer.
DMU's partikelmålinger med PM10 er akkrediterede og akkrediteringen er underlagt retningslinjer og kontrol fra DANAK (Den Danske Akkrediterings og Metrologifond). DMU tager kvaliteten af målinger meget alvorlig. Det viser sig, at det pågældende instrument er forsynet med et nyt afskæringshoved for partikler uden at det har været klart, at det nye hoved var mere følsomt overfor fremmedlegemer, end det gamle. DMU burde derfor have udarbejdet en ny vedligeholdelsesprocedure - et arbejde som nu er iværksat.

DMU har sendt denne redegørelse til Miljøstyrelsen:


Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.