Århus-politikere jubler over letbanen

Torsdag 29. januar 2009 kl: 20:59
Af: Jesper Christensen

Borgmester Nicolai Wammen og trafikrådmand Peter Thyssen er begejstrede over, at det netop indgåede trafikforlig på Christiansborg betyder en realisering af en letbane i Århus


Trafikforliget, som kom i hus torsdag mellem alle Folketingets partier med undtagelse af Enhedslisten, rummer en samlet plan for dansk transportpolitik frem til 2020. Det gælder blandt andet et tilsagn om en statslig medfinansiering på 500 millioner kroner til etablering af 1. etape af en letbane med udgangspunkt i Århus.
- Jeg er super glad for, at vi nu får letbanen - den vil være en kæmpe gevinst for miljøet og den kollektive trafik i Århus, siger borgmester Nicolai Wammen (S).
Borgmesteren peger på, at Århus er det storby-område i Danmark, som gennem de seneste 10 år har oplevet den relativt største vækst i befolkning og arbejdspladser. Derfor er det ifølge Nicolai Wammen helt nødvendigt, at infrastrukturen kan følge med og ikke hæmmer den fortsatte udvikling.
- Her er letbanen den helt rigtige løsning i forhold til byens trafiksituation og klimaudfordringen, siger han og fortsætter:
- At vi nu får fuld opbakning fra statens side er resultatet af en flot holdindsats i Århus og resten af regionen - den er der virkelig grund til at rose. Samtidig vil jeg udtrykke stor respekt for, at de lokalt valgte folketingsmedlemmer og partiernes trafikordførere har bidraget meget positivt til, at vi nu kan realisere visionen om letbanen.

Rådmanden peger på visionerne
Århus' rådmand for Teknik og Miljø, Peter Thyssen, kalder det for meget glædeligt for Århus - men også for resten af landet - at forliget indeholder nye visioner for den fremtidige infrastruktur i Danmark.
- Nu er letbanen også blevet en realitet hos et bredt flertal af politikerne på Christiansborg, som den har været det i årevis hos politikerne i Århus og omegn, og med det er vi kommet langt. Nu er det vigtigt, at vi får nedsat en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra stat, region og kommuner, så den videre proces kan koordineres. Og så må vi se på, om det ikke vil være en idé at anvende OPP (Offentligt Privat Partnerskab) i forbindelse med en udførelse af opgaven, siger han.

Fakta om letbanen i Århus
I 2007 blev der oprettet et letbanesekretariat under det regionale trafikselskab Midttrafik med baggrund i en aftale mellem Region Midtjylland, Odder, Skanderborg, Favrskov, Randers, Norddjurs, Syddjurs og Århus Kommune om at få opbygget et samlet østjysk letbanesystem.

Staten viste interesse for projektet og i finansloven 2007 blev der afsat ca. 5 millioner kroner som bidrag til planlægningen. Efterfølgende er Silkeborg Kommune blevet en del af letbane samarbejdet.

Det konkrete planlægningsarbejde er nu nået så langt, at der kan startes på andel del af VVM fasen som er udarbejdelsen af selve VVM- redegørelsen og offentliggørelsen heraf.

Arbejdet følger tidsplanen, og letbanens 1. etape kan således - under forudsætning af den nødvendige finansiering - tages i brug i 2015.

1. etape af letbanesystemet er estimeret til at koste ca. 1 milliarder kroner.

Grundtanken i letbanevisionens 1. etape er at bygge en letbanestrækning fra havnen i Århus Midtby mod nord ad Randersvej, via Skejby Sygehus og videre i eget tracé til Lisbjerg byudviklingsområde. Herved opnås en letbanebetjening i en af de mest intensive transportkorridorer i Århus-området. Herfra føres tracéet videre mod øst og kobles sammen med Grenåbanen ved Lystrup.

Nogle af de faktorer, der har spillet ind ved valg af placering og udformning ved letbaneprojektets etape 1, har været følgende:

Der bliver hurtige og direkte letbanetog til de mange arbejdspladser i Århus Nord. I den forbindelse vil der være gode rejsemuligheder fra nordøst fra Lystrup, Hjortshøj, Skødstrup, Hornslet og de øvrige byer på Djursland, og fra syd fra Midtbyen samt Tranbjerg, Beder, Malling og Odder.
Den planlagte placering for letbanedrift giver et stort passagergrundlag. Det er den strækning i Århus, hvor der er flest passagerer i den kollektive trafik, nemlig strækningen mellem Århus Midtby, Universitetet, Kommunehospitalet, Skejby Sygehus og til de mange øvrige arbejdspladser i Århus Nord.
De nye bydele ved Lisbjerg/Trige med omkring 20-25.000 indbyggere får en kollektiv trafikbetjening til og fra Århus af meget høj kvalitet.


Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.