Havnekraner skifter fra dieseldrift til el-drift
Tirsdag 8. april 2025 kl: 12:21
Af: Redaktionen
Kalundborg Havn har ombygget sine to Gottwald-containerkraner, der opererer i Ny Vesthavn i Kalundborg, så de kører på strøm i stedet for diesel. Kalundborg Havn peger på, at elektrificeringen af kranerne er et centralt led i havnens grønne omstilling
Ombygningen af de to kraner betyder, at Kalundborg Havn skærer ned på sin CO2-udledninger og tager et skridt mod målet om at huse nordens første CO2-neutrale containerterminal.
Projektet med at elektrificere de to Gottwaldkraner på containerterminalen på Ny Vesthavn er en del af havnens bæredygtighedsstrategi og projektet Green Zealand Gateway, der er et samarbejde med APM Terminals, der driver containerterminalen i den vestsjællandske havn.
Under ombygningen til el-drift har de to kraner skiftevis været taget ud af drift.Samtidig er der blevet etableret en transformerstation og infrastruktur på kajen i Ny Vesthavn, så kranerne kan være tilsluttet strøm, mens de er i drift.
Projektet bidrager til en markant grønnere containerhåndering og understøtter Kalundborg Havns arbejde mod en bæredygtig havnedrift - både miljømæssigt og forretningsmæssigt.
- Med elektrificeringen af vores kraner gør vi alvor af vores grønne løfter og viser, at vi er en ambitiøs partner inden for maritim bæredygtighed, siger Bent Rasmussen, der er havnedirektør i Kalundborg Havn.
- Elektriske kraner er et vigtigt led i at mindske vores miljøpåvirkning, fordi kranerne ikke længere skal brænde diesel af i timevis. Vi øger vores konkurrencedygtighed ved at sætte en høj standard for en mere bæredygtig containerhåndtering, siger han videre.
Bent Rasmussen fremhæver en væsentlig detalje, der er, at kranerne fortsat kan køre på diesel, hvis der skulle opstå et strømnedbrud, hvilket er en funktion, der er særligt nødvendig i en usikker verden plaget af konflikter. Muigheden for at køre på diesel sikrer, at Kalundborg Havn kan opretholde en høj driftsstabilitet og undgå nedetid i tilfælde af driftsforstyrrelser eller sammenbrud i elnettet.
- I en tid med usikkerhed er det essentielt, at vi som havn kan opretholde vores operationer, hvis der skulle ske sabotage på elnettet. Muligheden for at skifte til diesel, hvis strømmen skulle forsvinde, giver os den nødvendige fleksibilitet og sikkerhed for at imødekomme både miljøkrav og driftsbehov, siger Bent Rasmussen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- - Det vil styrke Sveriges samlede konkurrenceevne og robusthed
- - Øresundsregionens transportrelationer trænger til en overhaling
- Aktiviteten i danske havne steg kun svagt i 2024
- Færre krydstogtskibe havde flere passagerer med
- Lov baner vej for tunnel i Aarhus - og et stykke vej på Lolland
- Tirsdag morgen tog Kalundborg imod en ny el-færge
- Færgepassagererne til og fra Bornholm bliver stadig mere tilfredse - andre færgeruter når knap så højt
- Rederi har sunget sin Kattegat-sang for sidste gang
- 430 meter kaj i Aarhus bliver gjort færdig
- Maritim sikkerhed skal være en global prioritet
- As Maritime Security Threats Grow More Complex, Enhanced Coordination, Stronger Maritime Governance are Essential
- Svensk kapitalfond vil sælge rederi-koncern
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |