Jyllands nordligste havn investerer i bæredygtighed og landstrøm til krydstogtskibe
Tirsdag 11. marts 2025 kl: 15:48
Af: RedaktionenSkagen Havn vil i de kommende år investere 75 millioner kroner i et nyt landstrømsanlæg og et nyt strømkabel til krydstogtskibe, så skibene kan slukke for deres egne dieselgeneratorer og i stedet koble sig på strøm fra land. Det vi reducere CO2-udledning, partikeludslip og støjbelastning
Skagen Havn vil også investere 20 millioner kroner i andre landstrømsanlæg, hvor de 10 millioner kroner kommer som tilskud fra EU.
- Vi kommer til at have landstrømsanlæg til de pelagiske fartøjer, krydstogtskibene og til to mobile landstrømscontainere, som kan bruges af mange forskellige skibstyper, siger administrerende direktør i Skagen Havn, Willy B. Hansen.
For at sikre sig, at der altid er strøm nok i Skagen, har havnen aftalt med Nord Energi Net, at der etableres et nyt kabel, som er planlagt til at lægges fra Frederikshavn til Skagen.
Planen er, at de mindre af de nye anlæg kan sættes i drift i 2025 og anlægget til krydstogt kan gå i test i efteråret 2027 og være klar til sæsonstart for krydstogtanløb i 2028.
I dag er Aarhus Havn er den eneste havn i Danmark, der har landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Københavns Havn er på vej i 2025, og Skagen Havn bliver således den tredie havn i Danmark, der kan tilbyde skibene strøm fra landanlæg.
- Vi ved, bæredygtighed bliver et større og vigtigere konkurrenceparameter for krydstogtrederierne, fordi deres kunder efterspørger bæredygtige løsninger. Derfor har vi nu en opgave i at kommunikere til rederierne om landstrømmen, og dermed skabe endnu mere attraktive forhold for rederierne når de anløber Skagen Havn, siger Willy B. Hansen.
Millioninvesteringen er i overensstemmelsen med Skagen Havn's strategi for bæredygtighed, der har fokus på tre områder bæredygtig infrastruktur, bæredygtig udvikling og byen og havnen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- - Det vil styrke Sveriges samlede konkurrenceevne og robusthed
- - Øresundsregionens transportrelationer trænger til en overhaling
- Aktiviteten i danske havne steg kun svagt i 2024
- Færre krydstogtskibe havde flere passagerer med
- Lov baner vej for tunnel i Aarhus - og et stykke vej på Lolland
- Tirsdag morgen tog Kalundborg imod en ny el-færge
- Færgepassagererne til og fra Bornholm bliver stadig mere tilfredse - andre færgeruter når knap så højt
- Rederi har sunget sin Kattegat-sang for sidste gang
- 430 meter kaj i Aarhus bliver gjort færdig
- Maritim sikkerhed skal være en global prioritet
- As Maritime Security Threats Grow More Complex, Enhanced Coordination, Stronger Maritime Governance are Essential
- Svensk kapitalfond vil sælge rederi-koncern
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |