Fransk trækker kørte fire stjerner hjem i sikkerhedstest
Torsdag 21. november 2024 kl: 11:51
Af: RedaktionenSom vi her på transportnyhederne.dk beskrev onsdag, har Euro NCAP for første gang testet lastbiler - i alt ni modeller fra syv lastbilproducenter blev tjekket på en række sikkerhedpunkter - blandt andet udsyn, sikker kørsel og kollisionsforebyggelse. En af de testede lastbiler var en to-akslet Renault Trucks T, der fik fire stjerne i Euro NCAP's sikkerhedstest
Euro NCAP, der er en europæisk testorganisation, som siden 1997 været målestok inden for køretøjssikkerhed, har i år for første gang testet tunge køretøjer - og offentliggjort test af i alt ni lastbilmodeller. Hvor Volvo Trucks fik tildelt fem stjerner for Volvo FH Aero og Volvo FM, fik Renault Trucks' to-akslede Renault Trucks T-trækker, der har mange komponenter til fælles med Volvo FH og Volvo FM, fire stjerner, hvilket placerer den blandt de sikreste lastbiler på markedet.
Renault Trucks benytter de fire stjerner til at fremhæver, at man prioriterer sikkerhed som kernen i aktiviteterne og designer lastbiler med et klart mål: at reducere risici og sikre et mere sikkert trafikmiljø.
Derfor bød Renault Trucks sikkerhedstesten for tunge køretøjer velkommen, da det er en ny mulighed for at forbedre sikkerheden yderligere for både chauffører og med-trafikanter.
Euro NCAP's sikkerhedsvurdering af tunge køretøjer var baseret på en vurdering fra en til fem stjerner og dækkede tre hovedområder:
- Sikker kørsel: Overvågning af bløde trafikanter, overvågning af førertræthed, udsyn (både direkte og indirekte) og køretøjsassistance (for eksempel hastighedsassistance)
- Kollisionsforebyggelse: Frontalkollisioner (bil, fodgænger og cyklist), manøvrekollisioner ved lav hastighed samt kollisioner ved vognbaneskift
- Efter en eventuel kollision: Vurdering af redningsinformation
Renault Trucks T opnåede fire stjerner og en samlet score på 74 procent fordelt som følger:
- Sikker kørsel: 72 procent
- Kollisionsforebyggelse: 70 procent
- Systemer efter eventuel kollision: 80 procent
I sin vurdering fremhævede Euro NCAP Renault Trucks T’s avancerede køreassistentsystemer, der leverer et højt sikkerhedsniveau allerede i standardkonfigurationen. Køreassistentsystemerne inkluderer radarer, der registrerer udsatte trafikanter rundt om køretøjet og advarer med både lyd- og lyssignaler, samt et blindvinkelkamera i passagersiden. Den adaptive fartpilot med stop-and-go-funktion styrer automatisk stop ved køkørsel, mens advarsels- og vognbaneassistentsystemer sikrer stabil og sikker kørsel. Automatisk nødbremse forebygger kollisioner.
Renault Trucks T er også udstyret med kamerasidespejle, der er mere kompakte end traditionelle sidespejle, hvilket øger chaufførens direkte udsyn og letter både manøvrering og overhaling. Kamerasidespejle giver forbedret nattesyn og vidvinkeludsyn, hvilket giver chaufføren et forbedert udsyn bagud til traileren.
Certificeringstests af Renault Trucks T blev udført i Frankrig af det uafhængige laboratorium UTAC i overensstemmelse med Euro NCAP’s retningslinjer.
Af de forskellige dataark over det testede modeller fremgår det, at Renault Trucks' T' fire stjerne kun gælder trækkere med følgende systemer:
- Seat Belt Warning
- Driver Attention Support
- Advanced Vision System
- Speed Limiter
- ACC + Stop & Go
- Front detection & Automatic Emergency Braking System
- Lane Keeping with Corrective Steering
Lignenden forbehold er angivet ved de øvrige testede modeller.
Interesserede kan læse mere om Euro NCAP's test af lastbiler her:
Syv lastbilproducenter har fået tjekket sikkerheden
Euro NCAP's samlede test kan findes her:
Syv lastbilproducenter har fået tjekket sikkerheden
Euro NCAP's samlede test kan findes her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fragtfirma er endt i Skifteretten
- Nyt projekt skal løfte trafiksikkerheden i hovedstadsregionen
- - Der er behov for en stærk og effektiv håndhævelse af EU’s vejpakke
- Arbejdsskader udløste godt 46 millioner kroner på to måneder
- Fagforening fik godt 5,5 millioner kroner hjem til berørte medlemmer
- Fransk bilproducent ombyggeder diesellastbil til elektrisk lastbil
- - Vi er tilfredse og rækker hånden ud
- - Det er utrolig positivt
- Energiforbruget i Danmark er faldet en smule
- Transportministerens idé om at fjerne varebilstilladelser blev fjernet
- - Jeg vil være en moderne leder
- ADR-transporter kører ofte på den anden side af reglerne
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |