Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

EU's politikere har indgået en aftale om infrastruktur til energi til tung transport

Tirsdag 28. marts 2023 kl: 15:07
Af: Redaktionen

Mandag aften blev et flertal af EU's politikere enige om en aftale, der skal udbrede infrastruktur, der kan levere energi tunge transport, der bruger andre drivmidler end fossil dieselolie. Hos organisationen, De Danske Bil importører, hilser man aftale velkommen, men mener, at den mangler ambitioner

Infrastruktur til nulemissionskøretøjer er en kritisk del af omstillingen til nyere drivmidler, herunder brint, el og hybrid. Den tunge transport er ingen undtagelse, og derfor er de manglende lade- og optankningsmuligheder en stor udfordring, når CO2-udslippet fra vejtransport skal skæres ned.


Den nye aftale fra EU kommer til at bidrage til en udvidet infrastruktur til fordeling af alternative drivmidler i hele EU, hvilket kan bidrage til, at tunge nulemissionskøretøjer kommer til at indtage en større del af markedet. 


Bilindustrien mener, at aftalen ikke ambitiøs nok, hvis CO2-målene skal nås. Dertil er der en række dispensationer til aftalen i nogle medlemsstater, som også kommer til at begrænse infrastrukturnetværket på tværs af EU-landene.


For at nå de nyligt foreslåede øgede CO2-mål - minus 45 procent i 2030 - skal over 400.000 lastbiler køre på el og brint på de europæiske veje inden 2030. Dertil skal godt hver tredje nye lastbil være en nul-emissionslastbil hvert år. Det vil kræve over 50.000 ladestandere til tung transport, herunder 35.000 hurtigladere til tung transport, og 700 brintstationer. Med den nuværende infrastruktur er selv de nuværende CO2-mål uden for rækkevidde.


På trods af gode takter i den nye aftale, er ambitionsniveauet for infrastrukturen ifølge bilbranchen ikke højt nok til at imødekomme ambitionerne for CO2-målene. Medlemsstaterne er derfor nødsagede til, som supplement til aftalen, selv at sikre gode vilkår for at udbrede infrastrukturen.


- Øgede ambitioner for infrastrukturen til tunge nulemissionskøretøjer er absolut nødvendige, hvis vi skal mindske CO2-udledningen fra transport. Hvis lastbiler på el, brint, og andre nye drivmidler skal være attraktive anskaffelser, skal opladnings- og optankningsmulighederne være mere udbredte, siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør i De Danske Bilimportører.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst