Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
TRAFIKSELSKAB:

Busser og cykler er et godt makkerskab for klima og trængsel

Mandag 6. marts 2023 kl: 10:49
Af: Redaktionen

Busser og cykler er et godt makkerskab for klima og trængsel

Cykel og bus går godt i spænd, når man skal transportere sig klimavenligt. Det er budskabet fra det midtjyske trafikselskab, Midttrafik, der arbejder på at gøre det lettere for passagerne at medbringe cykler i kommende buskontrakter. Midttrafik har siden juli 2022 haft gang i et pilotforsøg på Rute 100 for at indsamle erfaringer

Midttrafik peger på, at en cykel kan afhjælpe problemet med, at der er langt til stoppestedet, og at bussen afhjælper, at distancen er for lang til at cykle. Dermed er bus og cykel et godt og klimavenligt alternativ til bilen. 


Men det er ikke muligt at tage en cykel med i bussen på alle ruter i Midttrafiks område, fordi det såkaldte flexareal i mange af Midttrafiks busser er for lille til en cykel. Det arbejder Midttrafik på at ændre. 


Siden juli 2022 har det været muligt at medbringe sin cykel gratis på rute 100, der kører ruten Odder-Aarhus-Hornslet. Inden forsøget blev flexarealet i rutens ledbusser ombygget ved at tage nogle sæder ud, så der kunne blive plads til to cykler.


I dag kan man medbringe cykel i flexarealet i alle bybusser i Midttrafiks område - undtagen i Aarhus og Grenaa - på rute 100 og en række regionale ruter, der bliver kørt af el-busser. 


Det er muligt at fremsøge i Rejseplanen om bussen tager cykler med. 


Midttrafik konstaterer, at det med at tage sin cykel med, ikke rigtigt er slået igennem i busserne endnu. I Aarhus Letbanen, hvor der er store flexarealer, støder man oftere på en cykel. Hvor der i gennemsnit er 3.500 cykler med i Letbanen om måneden, er der 214 cykler med i busserne. 


Midttrafik håber dog, at tallet stiger i takt med at flere busser får mulighed for at medtage cykler i flexarealet. Det øgede fokus på cykelmedtagning kommer på baggrund af covid-19, hvor mange kom i gang med at cykle. Dertil kommer samfundets udfordringer med klimaproblemer og trængsel i byerne. 


Bus og cykel er et godt makkerskab. Bussen kører en fast rute og kombineret med en cykel, kan man køre direkte derhen, hvor man vil. Rejsetiden er måske længere, men til gengæld er der fordele for klimaet, for trængslen i byerne, for pengepungen og ikke mindst for sundheden. 


Pilotforsøget i Rute 100 med gratis cykelmedtagning kører frem til sommeren 2023, hvorefter Midttrafik vil evaluere forløbet. 


Fremadrettet vil der være krav om større flexarealer i nye buskontrakter.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst