Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Nye former skærer energiforbruget ned

Mandag 9. januar 2023 kl: 13:58
Af: Redaktionen

Nye former skærer energiforbruget ned

Færgerederiet Scandlines har sat nye propelblade på færgerne, der sejler mellem Gedser og Rostock. De nye propelblade optimerer skibene til den aktuelle driftsprofil, hvilket giver en bedre virkningsgrad af propellen og en besparelse på fremdrivningsenergien på 11 procent


I 2016 indsatte Scandlines to nye hybridfærger på ruten Gedser-Rostock. Færgerne er specialdesignet til ruten og til en hastighed på 20 knob med tre motorer i drift - to på centerpropellen og én til eksempelvis thrustere, der er drejbare styresystemer med propeller.


Som led i rederiets grønne agenda er farten reduceret til 16 knob, og derfor er der kun behov for én motor på centerpropellen. Skibenes fremdrivningsmaskineri er ikke optimeret til denne hastighed, og én hovedmotor har ikke tilstrækkeligt drejningsmoment til at dreje propellen i forhold til den designede pitch (vinkel på propelbladet). Den lavere fart betød, at propellens effektivitet faldt væsentligt.


På den hidtidige centerpropel med en diameter på 4,6 meter er de fem propelblade derfor blevet udskiftet til mindre blade, så centerpropellen nu har fået en diameter på 4,2 meter. Ud over den forbedrede virkningsgrad giver det også færre vibrationer og reducerer samtidig risikoen for bundskader.
Med en overfartstid på to timer skærer Scandlines med de nye propelblade 11 procent af fremdrivningsenergien og CO2-udledningen.


Om de nye blade på centerpropellen på Scandlines Gedser-Rostock-hybridfærger:


  • Før: Centerpropel med en diameter på 4,6 meter
  • Nu: Centerpropel med en diameter på 4,2 meter
  • Antal: Centerpropellen har i alt fem blade
  • Vægt: Hvert blad vejer 1.223 kg
  • Besparelse på fremdrivningsenergi: 11 procent
  • CO2-reducering: 11 procent




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst