Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Elektriske motorveje kan være på vej til Danmark

Torsdag 30. juni 2022 kl: 09:36
Af: Redaktionen

Elektriske motorveje kan være på vej til Danmark

Hvis vi skal undgå flaskehalse i en elektrificeret transportsektor, kan det være en løsning at etablere såkaldte eRoads i det danske vejnet, hvor batteri-elektriske lastbiler via en pantograf p taget kan lade op under kørslen. Et udbud fra Vejdirektoratet giver fingerpeg om, hvor den første køreledningsstrækning kan etableres. Lastbilproducenten Scania peger på, at etableringen af eRoads kan få afgørende betydning for udviklingen af fremtidens lastbiler

Hos Scania konstaterer man, at Vejdirektoratet kigger på muligheden for at etablere en eRoad på den næsten 200 kilometer lange strækning mellem Øresundsbroen og Femern. 


- Det er en kendsgerning, at fuldelektriske, batteridrevne lastbiler er på vej. Når mange af disse skal i gang med at køre længere strækninger, så bliver der behov for at oplade lastbilerne under vejs, siger Anton Freiesleben, der er salgsdirektør i Scania Danmark, og fortsætter:


- Skal opladningen ske på truck stops, så kan man nemt forestille sig nogle flaskehalsproblemer. Derfor er eRoads interessante, idet flaskehalse undgås, når lastbilerne kan lade, imens de kører.


Afgørende for batteriudviklingen
Udover, at eRoads kan forebygge flaskehalse, så vil de ifølge Scania også påvirke selve udviklingen af lastbilernes batterier. Anton Freiesleben ser en langsigtet strategi i,  at køreledningerne bliver så udbredte på motorvejsnettet, at man vil kunne bygge lastbiler med væsentligt mindre batterier, hvilket er godt nyt for både forbrugere og klima.


- Hvis vi kan bygge lastbiler med mindre batterier, vil det betyde, at vi vil se et markant fald i prisen på de fuldelektriske lastbiler. Det betyder også, at flere omstiller sig til el-lastbiler hurtigere, og at vi skal bruge langt færre ressourcer på at bygge lastbilerne, så der er mange gevinster at hente for både klima og pengepung, siger Anton Freiesleben.


Scania har erfaringer med etablering af køreledningsprojekter i både Sverige ogTyskland, og analyser har vist, at op mod 80 procent af motorvejsnettet kan forsynes med køreledning. Og hvis det er den fremtid, vi ser ind i, så vil det betyde, at lastbilen kun vil behøve en meget lav batterikapacitet for at klare strækningen uden køreledning ved egen kraft.


I Tyskland planlægges der i dag to gange 100 kilometer med køreledninger, og den danske tilføjelse kan derfor ses som en forlængelse af Tysklands nabolands indsats på området. 


Udbuddet, der netop er udsendt af Vejdirektoratet, drejer sig om en forundersøgelse af køreledninger mellem Øresundsbroen og Femern. Forundersøgelsen skal danne grundlag for den politiske beslutning om de første køreledninger på de danske motorveje, og resultatet ventes at foreligge i maj næste år.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst