Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

EU-Kommissionen vil beskytte transportsektoren i krisetider

Tirsdag 24. maj 2022 kl: 13:16
Af: Redaktionen

Mandag vedtog EU-Kommissionen en beredskabsplan for transport, som skal øge modstandsdygtigheden i EU's transportsektor i krisetider. Planen bygger på erfaringer fra covid-19-pandemien og tager også højde for de udfordringer, EU's transportsektor har stået over for siden Ruslands militære aggression mod Ukraine begyndte

EU-Kommissionen peger på, at begge kriser har haft en alvorlig indvirkning på transporten af varer og personer, men transportsektorens modstandsdygtighed og den forbedrede koordinering mellem medlemsstaterne har været afgørende for EU's reaktion på disse udfordringer.


- Disse udfordrende og vanskelige tider er en påmindelse til os om, hvor vigtig EU's transportsektor er, og om, at vi er nødt til at arbejde på at forbedre vores beredskab og modstandsdygtighed, siger EU-kommissær med ansvar for transport, Adina Vălean.


- Covid-19-pandemien var ikke den første krise, der fik konsekvenser for transportsektoren, og som Ruslands ulovlige invasion af Ukraine har vist os, bliver den helt sikkert ikke den sidste. Derfor er vi nødt til at være forberedte, siger hun videre.


Med den beredskabsplan, som EU-Kommissionen vedtog mandag, og som især bygger på erfaringerne fra covid-19-pandemien og de initiativer, der blev taget i løbet af den, skabes der en ramme for EU's transportsektor, så den er modstandsdygtig og forberedt på kriser. 


- Det er min faste overbevisning, at denne plan vil være en vigtig drivkraft bag modstandsdygtighed i transportsektoren, da mange af værktøjerne i planen allerede har vist sig at være afgørende for at støtte Ukraine - eksempelvis solidaritetsbanerne mellem EU og Ukraine , som nu hjælper Ukraine med at få eksporteret landets korn, siger Adina Vălean videre.


10 tiltag på grundlag af erfaringer fra nylige kriser
I planen foreslås en værktøjskasse med 10 tiltag, som skal fungere som rettesnor for EU og medlemsstaterne, når de indfører nødforanstaltninger som reaktion på kriser. 


Det fremhæves, at det er vigtigt at sikre et minimum af forbindelser og passagerbeskyttelse, opbygge modstandsdygtighed over for cyberangreb og teste modstandsdygtigheden. Desuden understreges relevansen af principperne vedrørende grønne baner, som sikrer, at landbaseret godstransport kan krydse grænserne på under 15 minutter, og den rolle, som netværket af kontaktpunkter i de nationale transportmyndigheder spiller, styrkes. 


Begge har vist sig at være afgørende både under covid-19-pandemien og under den nuværende krise, der er forårsaget af den russiske aggression mod Ukraine.


De 10 indsatsområder er:
  • Tilpasning af EU-lovgivningen på transportområdet til krisesituationer
  • Sikring af passende støtte til transportsektoren
  • Sikring af fri bevægelighed for varer, tjenesteydelser og personer
  • Håndtering af flygtningestrømme og hjemtransport af strandede passagerer og transportarbejdere
  • Sikring af et minimum af forbindelser og passagerbeskyttelse
  • Udveksling af oplysninger om transport
  • Øget koordinering af transportpolitikken
  • Øget cybersikkerhed
  • Afprøvning af beredskabet for transport
  • Samarbejde med internationale partnere


En af de vigtigste erfaringer fra corona-pandemien er, hvor vigtigt det er at koordinere kriseforanstaltningerne for eksempelvis at undgå situationer, hvor lastbiler, deres chauffører og basale varer sidder fast ved grænserne, sådan som det skete i begyndelsen af pandemien.


Med beredskabsplanen for transport indfører EU-Kommissionen vejledende principper, som sikrer, at kriseforanstaltningerne er forholdsmæssigt afpassede, gennemsigtige og ikkediskriminerende i overensstemmelse med EU-traktaterne og i stand til at sikre, at det indre marked fortsat fungerer, som det skal.


EU-Kommissionen og medlemsstaterne vil kunne anvende beredskabsplanen til at reagere på aktuelle udfordringer, som påvirker transportsektoren. EU-Kommissionen vil støtte medlemsstaterne og styre opbygningen af kriseberedskabet i samarbejde med EU-agenturerne ved at koordinere netværket af nationale transportkontaktpunkter og gennem regelmæssige drøftelser med internationale partnere og interessenter. 


Som reaktion på umiddelbare udfordringer og for at sikre, at Ukraine kan eksportere korn, men også importere de varer, landet har behov for, fra humanitær bistand til foder og gødning, vil EU-Kommissionen koordinere netværket af kontaktpunkter for grønne baner og matchmaking-platformen for solidaritetsbaner.


Med initiativet om en beredskabsplan for transportområdet mandag imødekommer EU-Kommissionen EU's Ministerråds opfordring til at udarbejde en beredskabsplan for den europæiske transportsektor til brug ved pandemier og andre større kriser. 


Beredskabsplanen omsætter et af EU-Kommissionens tilsagn i strategien for bæredygtig og intelligent mobilitet til virkelighed og er blevet udviklet i samarbejde med repræsentanter fra medlemsstaterne og fra sektoren. 


Interesserede kan læse EU-Kommissionens beredskabsplan for transport her:







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- Region og kommuner har spillet ud med fælles ønsker på trafikområdet
- Bropiller til ny jernbanebro bliver støbt direkte i havet
- Mandskab på Limfjordshavn løftede containerandelen til ny højde
- El-tog på Fyn får energi fra ny fordelingsstation i Marslev
- Rekordmange personer rejste over Øresund i 2023
- Trafikstyrelsen inviterer til konference om jernbanesikkerhed
- Ny og højere bro over bane på Vestsjælland skal erstatte lav bro

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst