Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
DIREKTØR I VOGNMANDSORGANISATION:

- Myndighederne kan ikke administrere deres egne regler

Mandag 23. maj 2022 kl: 10:57
Af: Redaktionen

På vognmandsorganisationen DTL's generealforsamling i Kolding lørdag 21. maj rettede organisationens administrerende direktør, Erik Østergaard, en skarp kritik af myndighederne på transportområdet; - Det er efterhånden blevet sådan, at vognmændene har deres hyr med at få dagligdagen til at fungere bare nogenlunde i overensstemmelse med virkeligheden

- For det skal ofte ske på trods af offentlig regulering for at give mening, sagde Erik Østergaard.


Med en henvisning til uforklarlige skibs- og flyforsvindinger i det vestlige Atlanterhav, sagde Erik Østergaard, at der eksisterer en “Bermuda-firkant" mellem Færdselsstyrelsen, Motorstyrelsen, Vejdirektoratet og politiet.  


- Sager, hvor der er regler, der går på tværs af disse tre styrelser, forsvinder i dybet og bliver helt væk i kompliceret kontroltænkning. Enhver fornuftig tanke forsvinder, og vognmændene står tilbage som tabere, sagde han og gav et konkret indblik i vognmændenes oplevelser med myndighederne.


- Et grelt eksempel er det paradoks, at et nyt køretøj, ikke kan blive indregistreret til godskørsel for fremmed regning, hvis vognmanden ikke er i besiddelse af en godskørselstilladelse til bilen. Det bestemmer Motorstyrelsen. Men Færdselsstyrelsen udsteder ikke vognmandstilladelser, medmindre køretøjet er indregistreret på forhånd. Voila. Vognmanden må derefter fæstne lid til sin egen kreative tænkning. Det er ikke godt nok, sagde Erik Østergaard.


Et andet eksempel på det, vognmandsorganisationen betegner som myndighedernes mangel på forståelse for vognmændenes vilkår og hverdag er spørgsmålet om vintertjeneste, herunder prisregulering og den aktuelle prisudvikling på brændstof.  


- I starten af marts trak Vejdirektoratet sit udbud for den kommende vintertjeneste på statsvejene tilbage. Det skete alene fordi, branchen påpegede, at det for eksempel var uafklaret, hvilke af arbejdstidsreglerne, der er gældende før, under og efter udførelsen af vintertjenesten, sagde Erik Østergaard og fortsatte:


- DTL gjorde også opmærksom på, at der manglede kvartalsvis prisregulering efter indeks for lastbilkørsel, og med en månedlig regulering efter olieprisindekset mellem hvert kvartal. Det sidste er blevet indarbejdet i det reviderede udbud, som Vejdirektoratet udsendte to dage før påske og med en frist til 27. maj.


Erik Østergaard kaldte sagen et trist eksempel på, hvordan myndighederne har opstillet spilleregler for transporterhvervet, som de ikke en gang selv kan finde ud af at håndtere i praksis.  


- Det er efterhånden blevet sådan, at vognmændene har deres hyr med at få dagligdagen til at fungere bare nogenlunde i overensstemmelse med virkeligheden. For det skal ofte ske på trods af offentlig regulering for at give mening, sagde han. 


Giv os et politisk pejlemærke
På den længere bane har DTL en forventning om, at politikerne udstikker en retning for den grønne omstilling, der ikke belæsser erhvervet med omkostninger.        


- Transportsektoren er en af de mest besværlige og tunge erhvervsgrene at rykke rundt på. Og der skal investeres rigtig mange penge, før det for alvor rykker. Det kræver, at der ligger en plan, en forsyningsstrategi. Vi kan ikke leve med hovsaløsninger, som det nu er set i flere tilfælde, sagde Erik Østergaard og fortsatte:


- Vores erhverv skal ikke være forsøgskaniner, og samfundet risikerer også i sidste ende at tabe en masse penge på fejlskud. Derfor kan man ikke blot overlade det til markedet at omstille sig. Der skal være et politisk pejlemærke. Strategien skal indeholde et svar på, hvordan man opnår mest mulig omstilling med mindst mulige omkostninger for erhvervet.


Erik Østergaard forsikrede forsamlingen om, at DTL ufortrødent fortsætter arbejdet med at skabe de bedste rammer for danske vognmænd. 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst