Dansk virksomhed skal levere CO2-neutral methanol til nyt containerskib
Torsdag 19. august 2021 kl: 10:42
Af: Jesper ChristensenRederi-koncernen A.P. Møller - Maersk A/S har valgt at indgå en aftale med virksomheden Reintegrete, der blev etableret i Skive i 2018 med fokus på udvikling af CO2-neutralt produceret methanol. Reintegreate vil sammen med moderselskabet European Energy, som leverer bæredygtigt brændstof, etablere et dansk anlæg, som skal producere de omkring 10.000 ton e-methanol, som Maersk’s nye feederskib med methanol-motor årligt har behov for
A.P. Møller - Maersk oplyser, at rederiet vil samarbejde med REintegrate og European Energy om udviklingen af anlægget, der skal levere brændstof til det 172 meter lange feederskib, der har en kapacitet på 2.100 teu, som ventes at blive en del af Maersk’s containerskibe i midten af 2023. Det er planen, at det nye feederskib skal indgå i netværket, der forbinder Østersø-området med containerhavne i Nordvesteuropa. Skibet skal sejle under dansk flag.
Henriette Hallberg Thygesen, der er direktør for Fleet & Strategic Brands hos A.P. Møller - Mærsk, fremhæver, at partnerskab som det mellem rederikoncernen og Reintegrate og European Energy kan blive et eksempel til efterfølgelse på, hvordan man kan skalere produktionen af grønt brændstof gennem samarbejde med partnere på tværs af branchen.
- Aftalen med European Energy/REintegrate bringer os på rette spor med hensyn til at nå vores mål om at have verdens første containerskib opereret på CO2-neutral methanol ude at sejle i 2023, siger Henriette Hallberg Thygesen.
Metanolanlægget vil bruge vedvarende energi fra et solcelle-anlæg i Kassø i Syddanmark og biogen CO2 til at producere e-methanol. Brændstofproduktionen forventes at starte i 2023.
REintegrate har en dokumenteret track record for produktion af CO2-neutral e-methanol på et testlaboratorium i Aalborg. Det nye anlæg bliver det tredje e-methanol-anlæg, da selskabet også bygger et e-methanol-anlæg i Skive, hvor produktionen skal starte i 2022.
- Vi er stolte over at være en del af den første store e-methanol-produktion i Danmark. Mens vedvarende energi bliver mere og mere almindelig i energimixet af elforbrug, er det her et af de første trin inden for tung transport på vejen mod at bruge 100 procent vedvarende energi. Denne aftale markerer en milepæl i rejsen mod grøn omstilling i shippingbranchen, siger Knud Erik Andersen, der er administrerende direktør i European Energy.
Det er endnu ikke besluttet, hvor i Danmark power-to-methanol-anlægget skal placeres.
Om Reintegrate:
- Reintegrate Skive Aps blev etableret i 2018. Virksomheden fokuserer på udvikling af grøn e-metanol som et alternativ til metanol, der er produceret på basis af fossile brændsler som naturgas og kul
- REintegrate har udviklet en teknologi, der omdanner strøm fra sol og vind og CO2 fra biomasse til grøn e-metanol. Virksomheden designer, opstiller og driver anlæg på steder, hvor der er adgang til CO2-neutral strøm og CO2 som spildprodukt
- Blandt kunderne til e-metanol er danske energiselskaber, der tilsætter produktet til benzinen for at opfylde lovkravet om iblanding af biobrændstof, og i fremtiden også rederier. Dertil kommer raffinaderier og den kemiske industri, der har metanol som et råstof i deres produktioner.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |