Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Dansk virksomhed skal levere CO2-neutral methanol til nyt containerskib

Torsdag 19. august 2021 kl: 10:42
Af: Jesper Christensen

Dansk virksomhed skal levere CO2-neutral methanol til nyt containerskib

Rederi-koncernen A.P. Møller - Maersk A/S har valgt at indgå en aftale med virksomheden Reintegrete, der blev etableret i Skive i 2018 med fokus på udvikling af CO2-neutralt produceret methanol. Reintegreate vil sammen med moderselskabet European Energy, som leverer bæredygtigt brændstof, etablere et dansk anlæg, som skal producere de omkring 10.000 ton e-methanol, som Maersk’s nye feederskib med methanol-motor årligt har behov for

A.P. Møller - Maersk oplyser, at rederiet vil samarbejde med REintegrate og European Energy om udviklingen af ​​anlægget, der skal levere brændstof til det 172 meter lange feederskib, der har en kapacitet på 2.100 teu, som ventes at blive en del af Maersk’s containerskibe i midten af ​​2023. Det er planen, at det nye feederskib skal indgå i netværket, der forbinder Østersø-området med containerhavne i Nordvesteuropa. Skibet skal sejle under dansk flag.


Henriette Hallberg Thygesen, der er direktør for Fleet & Strategic Brands hos A.P. Møller - Mærsk, fremhæver, at partnerskab som det mellem rederikoncernen og Reintegrate og European Energy kan blive et eksempel til efterfølgelse på, hvordan man kan skalere produktionen af ​​grønt brændstof gennem samarbejde med partnere på tværs af branchen.


- Aftalen med European Energy/REintegrate bringer os på rette spor med hensyn til at nå vores mål om at have verdens første containerskib opereret på CO2-neutral methanol ude at sejle i 2023, siger Henriette Hallberg Thygesen.


Metanolanlægget vil bruge vedvarende energi fra et solcelle-anlæg i Kassø i Syddanmark og biogen CO2 til at producere e-methanol. Brændstofproduktionen forventes at starte i 2023.


REintegrate har en dokumenteret track record for produktion af CO2-neutral e-methanol på et testlaboratorium i Aalborg. Det nye anlæg bliver det tredje e-methanol-anlæg, da selskabet også bygger et e-methanol-anlæg i Skive, hvor produktionen skal starte i 2022.


- Vi er stolte over at være en del af den første store e-methanol-produktion i Danmark. Mens vedvarende energi bliver mere og mere almindelig i energimixet af elforbrug, er det her et af de første trin inden for tung transport på vejen mod at bruge 100 procent vedvarende energi. Denne aftale markerer en milepæl i rejsen mod grøn omstilling i shippingbranchen, siger Knud Erik Andersen, der er administrerende direktør i European Energy.


Det er endnu ikke besluttet, hvor i Danmark power-to-methanol-anlægget skal placeres.


Om Reintegrate:
  • Reintegrate Skive Aps blev etableret i 2018. Virksomheden fokuserer på udvikling af grøn e-metanol som et alternativ til metanol, der er produceret på basis af fossile brændsler som naturgas og kul
  • REintegrate har udviklet en teknologi, der omdanner strøm fra sol og vind og CO2 fra biomasse til grøn e-metanol. Virksomheden designer, opstiller og driver anlæg på steder, hvor der er adgang til CO2-neutral strøm og CO2 som spildprodukt
  • Blandt kunderne til e-metanol er danske energiselskaber, der tilsætter produktet til benzinen for at opfylde lovkravet om iblanding af biobrændstof, og i fremtiden også rederier. Dertil kommer raffinaderier og den kemiske industri, der har metanol som et råstof i deres produktioner. 








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst