Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Containertransport på skinner mellem Kina og Europa vokser markant

Torsdag 5. august 2021 kl: 10:47
Af: Redaktionen

Populariteten er stigende for containertransport på skinner mellem Europa og Kina. Væksten er endda større end selv operatørerne havde forudset. UTLC ERA, der er et joint venture af jernbaneoperatører i Hviderusland, Kasakhstan og Rusland, og som står for 90 procent af al transitgods mellem Kina og Europa, peger på flere årsager - stigende priser på søtransport, mens prisen på banetransport har holdt sig i ro, og at udbydere af banetransport løbende udvikler nye logistiske løsninger, digitalisering og tilpasser infrastrukturen til den forventede vækst

Den største serviceudbyder af containertransport på skinner er UTLC ERA, et joint venture af jernbaner i Hviderusland, Kasakhstan og Rusland, som står for 90 procent af al transitgods mellem Kina og Europa. Virksomheden forventer en yderligere 20 procents stigning i de sidste måneder af 2021 alene. ”


- Vi er to år forud for vores prognoser, siger Alexey Grom, der er administrerende direktør i UTLC ERA, som i resten af 2021 forventer en yderligere 20 procents stigning.


I 2020 opnående UTLC ERA en år-til-år fremgang på 64 procent -  fra 333.000 standardcontainere (teu) til 547.0000. Det svarer til en værdi på 31,5 milliarder dollar, eller 5,5 procent af handelsværdien mellem Europa og Kina. For fem år siden, i 2016, fragtede virksomheden 100.983 containere. 


Det tager UTLC ERA fem-en-halv dag at transportere gods på den 5.430 kilometer lange rute fra grænsen til Kina og frem til den europæisk grænse. Ifølge Alexey Grom arbejder virksomheden stadig med at udvikle ny kapacitet og reserver samtidig med, at den udvikler ny teknologi sammen med sine partnere. For eksempel åbnede en ny transitterminal - Dostyk Trans Terminal - i begyndelsen af juni på grænsen mellem Kina og Kasakhstan. Målet er en håndteringskapacitet på 700.000 teu. UTLC ERA tester håndtering af containertog fra Kina til Europa i den nye terminal.


- Det er fantastisk, at terminalerne på grænsen udvides. Jeg mener ikke bare terminalerne langs den kinesiske grænse. Vi ser jo også en hurtig udvikling i Hviderusland og Kaliningrad-regionen, lyder det Alexey Grom.


Der bruges ny teknologi i den største overgang mellem Brest-Malashevichi på den europæiske grænse. Multimodale tjenester, inklusive jernbanen i Kaliningrad, havne i Kaliningrad-området og UTLC ERA-ruter, supplerer også på en effektiv måde ruter over land fra Kina til Europa og den anden vej. Generelt set har Kaliningrad et stort transitpotentiale og er i stand til at transportere fire gange det aktuelle godsvolumen. I 2020 steg mængden for Europa håndteret via den russiske enklave i Kaliningrad ved Østersøen med 320 procent fra år-til-år.


Kina har traditionelt været drivkraften i transittransport. I de første seks måneder af 2021 sendte landet 200.000 teu til Europa, 42 procent mere end i det foregående år. Samtidig voksede transporten med fyldte containere til Kina med 80 procent, svarende til 116.500 teu - fra 64.500 teu året inden.
Alene i 2020 sluttede 64 nye ruter sig til UTLC ERA, 24 fra Europa til Kina og 40 i den modsatte retning. Der kom 23 nye opsamlings- og aflæsningsstationer til godstransport - 18 af dem alene i Europa - på kortet.


De største kinesiske transportsteder er Xi'an med 36 procent, Chengdu med 22 procent og Chongqing med 20 procent. De kinesiske provinser Changzhou, Hefei, Yiwu og Wuhan viser også positiv fremgang.


Større gods, der transporteres fra øst til vest, omfatter elektrisk gods (2020: 85,135 TEU), teknologiske produkter (80,556 TEU) og bildele (57,796 TEU). Disse tre produktgrupper står for 40 procent af det transporterede gods. For ca. tre år siden havde de en andel på 80 procent. Nye produkter omfatter grupper med lavprisprodukter, såsom plastdele (28,838 TEU), træ (14,859 TEU), tekstiler (12,825 TEU), optiske varer (10,704 TEU) og gummi og andre gummiprodukter (7,509 TEU).


- Det sidste halvandet år har ikke kun ført til dette uforudsete boom i eurasisk skinnetransport. Transportformen er blevet et reelt alternativ til skibs- og vejtransport for mange virksomheder, der driver handel mellem Europa og Kina. Dette skyldes uden tvivl forbedret hastighed og sikkerhed, men også de stabile priser, som vi ikke påtænker at ændre på nuværende tidspunkt, siger Alexey Grom.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst