Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Nye faciliteter og havneudvikling med bæredygtigt mål skal ruste havn til fremtiden

Tirsdag 11. maj 2021 kl: 12:49
Af: Redaktionen

Nye faciliteter og havneudvikling med bæredygtigt mål skal ruste havn til fremtiden

Hirtshals Havn sætter gang i arbejdet med at opgradere Hirtshals Havn til version 2.0. Det sker for at udvikle havnen og imødekomme kundernes fremtidige efterspørgsel. - De forbedrede faciliteter på havnen skal skabe grundlag for, at transportsektoren kan lave transportløsninger, der er klimamæssigt mere fornuftige og økonomisk stærkere end de løsninger, vi ser i dag, siger bestyrelsesformand for Hirtshals Havn Anker Laden-Andersen

- Dette giver rederierne, og dermed også transportsektoren, helt nye muligheder, når der i fremtiden skal planlægges logistik- og distributionsløsninger i det nordlige Europa, siger han videre.


De senere års udvikling inden for godstransporten ventes at accelerere yderligere i de kommende år som følge af de miljø- og trængselsmæssige fordele, som transport via sø bidrager med. Hirtshals Havn's version 2.0 indeholder blandt andet, at havnen vil blive udvidet med en ny indsejling og et ydre forhavnsbassin, som skal forbedre besejlingsforholdene i forhold til i dag, hvor vejret i nogle tilfælde gør det svært at anløbe havnen.


Den nye indsejling vil gøre det muligt for større skibe at anløbe Hirtshals Havn med større skibe - og i hårdere vejr end i dag. Desuden vil det blive nemmere for skibe at manøvrere i havnen samtidig med, at deres laste- og lossemuligheder vil blive forbedret med yderligere kaj-meter og ro/ro-lejer. Endeligt indebærer udvidelsen etableringen af opmarch- og erhvervsarealer.


Hirtshals Havn er en del af EU's prioriterede transportnetværk TEN-T, og udviklingen af Hirtshals Havn vil sikre en bedre udnyttelse af den samlede kapacitet på det nordeuropæiske sø-, vej- og banenet. Etableringen af forbedrede og kombinerede transportløsninger er et af de helt konkrete mål, som Hirtshals Havn arbejder hen imod for at bidrage til at opgradere transportindustrien og gøre godstransporten mere bæredygtig.


Som et ekstra aspekt i de nye og forbedrede havnefaciliteter ønsker Hirtshals Havn også at indtænke offentligheden, herunder både lokalbefolkningen i Hirtshals og i Hjørring Kommune, turister og andre besøgende. Hirtshals Havn arbejder i øjeblikket på nogle specifikke tiltag, så som udsigtsplatforme, opholds- og lystfiskepladser, samt muligheden for at bevæge sig rundt på de nye arealer enten i bil eller til fods.


Bæredygtig havneudvikling
Havnens fysiske beliggenhed, den eksisterende infrastruktur samt planerne om en opgradering af havnens faciliteter åbner samtidig muligheden for, at Hirtshals Havn kan gøre sin entre på markedet for grønne havne. I forbindelse med opgraderingen af Hirtshals Havn til version 2.0 vil der blive sat gang i en udviklingsproces, som skal tiltrække virksomheder og investeringer med fokus på grøn omstilling til havnen. Samtidig skal rammebetingelserne for havnens eksisterende virksomheder optimeres.


Som en del af den grønne udvikling bliver der oprettet et selvstændigt udviklingsselskab, som har til formål at forestå udviklingen af de dele af havnen, som ikke knytter sig direkte til den almindelige havnedrift. Hirtshals Havn har i den forbindelse ansat Steen Harding Hintze som direktør. Han medbringer en stor viden inden for området fra sin tidligere stilling ved energiparken GreenLab Skive, som han var med til at bygge op. 


- Vi vil gøre havneområdet til et knudepunkt for produktion og forbrug af grøn energi ved at lave en sektorkobling mellem blandt andet fjernvarme, grøn strøm og flydende biogas (LBG). Eksempelvis har flere virksomheder på havnen en stor mængde overskudsvarme, som i dag går tabt. Det vil i fremtiden kunne anvendes i en energisymbiose af andre virksomheder eller fjernvarmen, siger Steen Harding Hintze, der er fremtidig direktør for Hirtshals Havns nye udviklingsselskab.


Yderligere skal Hirtshals Havn kunne understøtte udviklingen af forskellige fremdriftsformer - eksempelvis bæredygtigt produceret strøm til eksempelvis fremstilling af brint, ammoniak og andre brændstoffer. Kravet om større produktion og udnyttelse af strøm på Hirtshals Havn betyder, at yderligere et antal møller skal opstilles på havnen foruden de eksisterende møller. Erfaringer fra tidligere viser desuden, at møllerne kan være en økonomisk gevinst og bidrage til finansieringen af de nye havnefaciliteter.


- Det nye udviklingsselskab skal desuden skabe et viden- og kompetencecenter for havnene i Nordsøen, Skagerrak og Østersøen. Dette skal gøres ved at samle havnens virksomheder, offentlige myndigheder, vidensinstitutioner, private investorer og forsyningssektoren til at udvikle nye grønne forretningsmodeller og løsninger, siger Steen Harding Hintze.


I forhold til udviklingsselskabet arbejder Hirtshals Havn i øjeblikket på at få de formelle rammer omkring selskabet på plads, og forventer at stifte selskabet i løbet af sommeren. Herefter kan arbejdet med at styrke de grønne perspektiver på Hirtshals Havn for alvor gå i gang.


Næste skridt i arbejdet omkring havneudvidelsen er planprocessen og myndighedsgodkendelse. Hirtshals Havn forventer, at de nye faciliteter kan tages i brug i løbet af 2025-2026. 


- Vi har allerede gennemført indledende analyser og forstudier, og der er opstillet en businesscase som vi har tillid til, og hvor forudsætningerne er blevet stresstestet af flere omgange. Derfor mener vi, at vi har et godt og solidt fundament at arbejde videre ud fra, siger Anker Laden-Andersen.




















Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- Region og kommuner har spillet ud med fælles ønsker på trafikområdet
- Bropiller til ny jernbanebro bliver støbt direkte i havet
- Mandskab på Limfjordshavn løftede containerandelen til ny højde
- El-tog på Fyn får energi fra ny fordelingsstation i Marslev
- Rekordmange personer rejste over Øresund i 2023
- Trafikstyrelsen inviterer til konference om jernbanesikkerhed
- Ny og højere bro over bane på Vestsjælland skal erstatte lav bro

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst