Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

El-busser fra Kina er kørt ud i Odenses gader

Mandag 19. april 2021 kl: 13:44
Af: Redaktionen

El-busser fra Kina er kørt ud i Odenses gader
(Foto: Robert Wengler for FynBus)

Mandag kørte busoperatøren Keolis ud på bybusruterne i Odense med de første 10 af i alt 20 nye elbusser, som fremover skal køre i byen. De første busser vil køre på rute 61-62 og 29. Begivenheden blev markeret med en officiel indvielse, hvor rådmand Christoffer Lilleholt (V) klippede den røde snor i en af de nye elbusser, som derefter kørte ud i byen

Busserne er produceret af kinesiske Yutong, og oplades på Keolis' busdepot på Gammelsø. El-busserne, der er mere energiøkonomiske end eksempelvis dieselbusser, kører uden udslip til gavn for klimaet og det lokale miljø. Desuden er busserne markant mere lydløse, både inde i bussen og i gadebilledet.

 
- Vi har en nødvendig ambition om at Odense skal være en CO2-neutral kommune i 2023 og i dag tager vi et vigtigt skridt mod dette. Nu er de første moderne elbusser kommet til byen, og de er klar til blive indsat med det samme. Vi skal have flyttet transporten fra benzin og diesel til el, og det skal naturligvis også gælde for vores offentlige transport - så den bliver endnu mere bæredygtig. Jeg ser frem til at møde de nye busser i gadebilledet, sagde by- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt ved indvielsen.


De nye busser er 12 meter lange og har plads til 66 passagerer - heraf 33 siddepladser. Busserne er udstyret med elektriske handicapramper. De første 10 busser bliver sat ind på rute 61-62 mellem Højby og Stige/Lumby og rute 29, der kører mellem OBC og Villestofte.


Odense Kommune, FynBus og bus-operatøren Keolis samarbejder om indsættelsen af i alt 20 elbusser. De sidste 10 forventes i drift på bybusnettet i løbet af maj.

 
- Jeg håber, at passagererne i Odense bliver rigtig glade for de nye elbusser. Det er et kæmpe fremskridt, og det er kun begyndelsen - over de næste år regner vi med, at langt de fleste busser på Fyn bliver udskiftet med klimavenlige busser, siger Carsten Hyldborg, der er direktør i FynBus.
 

Fakta:
  • El-busser udleder hverken CO2, partikler eller kvælstof, hvor de kører
  • El-busser kører på strøm fra elnettet. Efterhånden som andelen af vedvarende energi i elnettet øges, bliver busserne mere og mere klimavenlige
  • El-busser støjer markant mindre end dieselbusser - både inde i bussen og i gadebilledet
  • De nye el-busser, som bus-operatøren Keolis har sat i drift i Odense, er produceret af kinesiske Yutong, der med 70.000 busser om året er en af verdens største busproducenter. Et hold af kinesiske teknikere har været i Odense for at hjælpe med at gøre ladestandere og busser klar. Yutong har tidligere leveret el-busser til Umove, som har sat dem i drift i Roskilde
  • Busserne har et batteri på 422 hWh. Keolis forventer, at busserne kan køre mellem 315 og 475 kilometer på en opladning afhængig af kørestilen, vejrforhold med mere
  • Busserne oplades på Keolis' garageanlæg på Gammelsø, og der skal derfor ikke bygges ladestationer i bybilledet

FynBus indgik på vegne af Odense Kommune i 2020 aftale med Keolis om indkøb af de 20 el-busser. Busserne skal erstatte de ældre af dieselbusserne i Odense. Når letbanen kører, vil bybusflåden i Odense bestå af 20 el-busser, 18-hybridbusser og 14 dieselbusser.










Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst