Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION TIL POLITIKERNE:

- Udstik en kurs

Onsdag 17. marts 2021 kl: 15:43
Af: Redaktionen

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har ifølge en artikel på Altinget.dk peget på, at det handler om at reducere CO2-udledningen, og at med de vedtagen reammer ikke er afgørende, om det er gas, brint, Power-to-X eller elektrificering, der vinder frem. Transportministeren peger ifølge Altinget på, at politikerne skal passe på med at blande sig i og prioritere bestemte teknologier for tidligt. Regeringen er ifølge artiklen på Altinget.dk ikke kommet dertil, hvor vi skal investere i én teknologisk løsning frem for en anden

Artiklen i Altinget.dk har fået vognmandsorganisationen DTL's administrerende direktør til at reagere.


- Jeg er med på, at det ikke er nogen nem opgave at komme med de gode bud på fremtidens førende teknologier. Men klima-udfordringens ur tikker. Så transportministeren kan ikke bare flyve under radaren. Ser man på energibranchens omstilling, så var der siden 1990’erne en klar politisk prioritering. Det gjorde Danmark til et foregangsland, som vi kan være stolte af. Men den kom ikke af sig selv, og den blev realiseret gennem politisk prioritering, afgiftsreguleringer og sikring af relevant infrastruktur, der kunne understøtte omlægningen af energisektoren. Den historiske erfaring kan man ikke skrive ud af ligningen, bare fordi man taler transport. Og hér er der brug for en retning, en tilpasset og meningsfuld afgiftsstruktur samt sikkerhed for bidrag til relevant infrastruktur for at komme i mål, siger Erik Østergaard.


Han mener, at den politiske opgave er at omlægge afgifter og yde støtte for at fremme det grønne valg ved at gøre det økonomisk attraktivt. 


- Vi ønsker ikke, at politikerne skal beslutte, hvad vognmændene præcis skal investere i og køre på. Men retning, sikkerhed for økonomi til infrastruktur, og derfor en afgiftsstruktur der fremmer dette - dét må være obligatorisk, siger Erik Østergaard.


Han medgiver, at transportministeren har ret i, at det er svært at spå: Prisen på køretøjerne med fremtidens teknologi - både i anskaffelse og ved salg, bilernes driftsøkonomi – herunder rækkevidde og prisen inklusive afgifter på alternative brændstoffer, bilernes CO2-udledning, tankinfrastrukturens udbredelse og dækning i både Danmark og udlandet med mere er nogle af de mange ubekendte. 


Træf politiske valg
- Ministeren siger, at ”det der med at træffe politiske beslutninger om, hvad den vindende teknologi skal være, og ikke overlade det til den naturlige udvikling, det har vi ikke specielt gode erfaringer med”. Til dét må jeg sige: Det kan meget vel være. Men det er altså ikke Darwins lære om arternes udvikling, vi taler om. Det er en menneskestyret proces, hvor der skal træffes nogle politiske valg på baggrund af en kendt viden og eksperters bedste vurdering, og hvor staten uanset teknologivalg skal sikre sig, at afgiftsprovenuet ikke udvandes. Det adskiller sig ikke fra alt mulig anden politik, siger Erik Østergaard og fortsætter:


- Vi er helt indstillet på at bidrage til klimaambitionerne. Men vi kan ikke holde stirrekonkurrence, og udviklingen kommer ikke i gang, hvis ikke regeringen og folketingsflertallet går forrest - præcis som man gjorde med energisektoren for år tilbage.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst