Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
ARBEJDSGRUPPE HOS INGENØRER:

Jernbanen skal være Danmarks grønne puls

Mandag 8. marts 2021 kl: 09:40
Af: Redaktionen

Hurtigere tog, højere hastigheder, flere afgange og en udbygget infrastruktur - på el - skal sikre en omstigning fra bil til kollektiv transport- Sådan lyder anbefalingerne i et nyt notat om bæredygtig mobilitet fra en arbejdsgruppe hos ingeniør-organisationen IDA. I notatet fremhæver forfatterne, at den kollektive transport skal være den grønne puls - både i de store byer og mellem de store og mellemstore byer. Derfor skal der investeres i jernbanenettet og infrastrukturen omkring det

- Investeringer i den kollektive trafik har den klare fordel, at de virker dobbelt. Ved at bedre forholdene i den kollektive trafik skaber man samtidig plads og bedre rejsetider på vejnettet. Det danske jernbanenet er mange steder hæmmet af, at jernbanestrækningerne er bygget for mere end 100 år siden, og ikke som vejnettet løbende udbygget med nye mere kapacitetsstærke og direkte strækninger, siger Niels Wellendorf, der er medlem af bestyrelsen for IDA Rail.


Når Danmark får en ny infrastrukturplan, ser IDAs arbejdsgruppe gerne, at den tager højde for en omlægning, hvor samfundets ændrede transportvaner kommes i møde, og hvor bæredygtighed og CO2-reduktioner bliver helt centrale for, hvordan og hvor vi som samfund skal investere.


Ifølge arbejdsgruppen er der behov for at udbygge jernbanen med mange af projekterne fra Togfondens katalog fra 2014 - ikke mindst i form af de foreslåede hastighedsopgraderinger, gerne på op til 250 kilometer i timen på hovedstrækningerne og 160 km/t på de regionale strækninger. Men også opgraderinger og renoveringer af de tidligere privatbaner vil have stor effekt.


- Den kollektive transport skal desuden opgraderes med bedre, hyppigere og hurtigere forbindelser, som udgangspunkt principielt en fordobling af afgange, står der i notatet. Målet skal være, at baner sammen med cykler, busser og i et vist omfang samkørsel i biler bliver at foretrække fremfor privatbilen, særligt på de regionale mellemdistanceture, som udgør halvdelen af den samlede persontransport i Danmark. Det er derfor nødvendigt så hurtigt som muligt at investere i flere tog til såvel fjern- og regional- som lokaltrafikken på jernbanerne, siger Niels Wellendorf.


Men også elektrificering af den kollektive transport står højt på dagsordenen hos IDA's arbejdsgruppe for bæredygtig mobilitet. For elektrificering af jernbanen og bustransporten er også et vigtigt led i at mindske CO2-belastningen fra den kollektive transport.


- Vi vil gerne slå et slag for, at elektrificering af de allerede planlagte strækninger fremskyndes til færdiggørelse før 2030, også for de strækninger, hvor der er indgået kontrakt, men som endnu ikke er igangsat, til Kalundborg, Struer og Frederikshavn. For de øvrige regionale og lokale baner, kan der i første omgang elektrificeres med batteritog, der også kan køres med strøm fra køreledninger på elektrificerede strækninger, siger Niels Wellendorf.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- Region og kommuner har spillet ud med fælles ønsker på trafikområdet
- Bropiller til ny jernbanebro bliver støbt direkte i havet
- Mandskab på Limfjordshavn løftede containerandelen til ny højde
- El-tog på Fyn får energi fra ny fordelingsstation i Marslev
- Rekordmange personer rejste over Øresund i 2023
- Trafikstyrelsen inviterer til konference om jernbanesikkerhed
- Ny og højere bro over bane på Vestsjælland skal erstatte lav bro

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst