Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
TÆNKETANK:

Elektrificering kan sikre markante CO2-reduktioner fra byernes vare- og lastbiltrafik

Torsdag 4. marts 2021 kl: 10:53
Af: Redaktionen

En ny rapport fra tænketanken Concito, der har fokus på omstilling til et merebæredygtigt samfund, og som betegner sig selv som Danmarks grønne tænketank, viser, at grøn citylogistik kan bidrage væsentligt til at nedbringe CO2-udledningen fra byernes vare- og lastbiltrafik, hvis der indføres en række tiltag. Et tiltag, som ifølge rapporten har et stort potentiale, er klimazoner, som fremmer et skifte fra dieselkøretøjer til elektriske køretøjer. Concito peger i forbindelse med den nye rapport på, at det kræver klare politiske rammer og nye lokale partnerskaber at få sat gang i omstillingen til mere bæredygtig citydistribution

Bæredygtig citylogistik handler om at opnå mere effektiv og miljøvenlig gods- og servicetransport. Det kan især ske gennem højere udnyttelse af bilernes kapacitet og gennem brug af mindre miljøbelastende køretøjer.


I Concito-rapporten ”Dekarbonisering af byens logistik”, der er støttet af Energifonden, beskrives ni konkrete sager med eksempler på citylogistiske løsninger og strategier fra ind- og udland. Nogle af sagerne viser markante positive effekter på faktorer som kørselsomfang, tidsforbrug, økonomi og miljø.


Concito fremhæver, at data fra kommunerne viser, at vare- og lastbiltrafikken i dag står for mellem 30 og 40 procent af trafikkens samlede CO2-udledning i centrale byområder i danske byer. 


- Derfor er et øget fokus på grøn citylogistik med elektrificering absolut en vigtig del af indsatsen for at mindske CO2-udledningen, siger Henrik Gudmundsson, der er seniorkonsulent i transport og byer i Concito.


Forskellige tiltag kan med fordel kombineres
Rapporten ser nærmere på fire typer forbedringstiltag:
  • Konsolidering af leverancer til færre køretøjer
  • Levering i ydertimer
  • Omlægning fra dieselkøretøjer til alternative drivmidler og teknologier
  • Brug af små lette køretøjer som el-scootere og el-cykler

Elektrificering af køretøjsparken fremstår ifølge Concito-rapporten som det tiltag, der har det største potentiale for CO2-reduktion, mens de øvrige tiltag især kan tilgodese andre formål, såsom bedre bymiljø, økonomi og fremkommelighed. Erfaringer viser, at de forskellige tiltag med fordel kan kombineres for at opnå bedre resultater, men at det bør ske lokalt ud fra hensyn til de konkrete byer og markeder. Dog er der brug for fælles rammer i form af ensartede klimazonekrav og CO2-standarder for transportleverancer.


Kommunen og staten er vigtige aktører
Rapporten beskriver også, hvilke aktører, der har muligheder for at skabe forbedringer i byernes logistik, og hvilke modstridende interesser, der kan være. 


Blandt mange aktører spiller det offentlige en vigtig rolle. Kommunerne har forskellige håndtag til at regulere trafikken, men har ikke mange muligheder for at styre logistik og godstransport. Det er staten, der sætter de overordnede rammer for handel og transport. I dag har staten dog ikke nogen tydelig rolle i forhold til citylogistik i byerne i Danmark. Men rapporten peger på et eksempel fra Holland, der viser, at staten kan skabe et stærkt momentum for den lokale indsats gennem rammer og incitamenter med fokus på miljø- og klimamål. 


Efterspørgsel og regulering
Analysen peger endvidere på to overordnede tilgange, der efter Concito's mening begge bør sættes i spil:
  • I den efterspørgselsdrevne tilgang fremmes omstillingen ved, at der konkret efterspørges grønne transportløsninger. Her bør det offentlige gå foran ved at indarbejde krav om brug af nul- eller lavemissionskøretøjer i forbindelse med offentlige indkøb og kontrakter, hvor der direkte eller indirekte indgår transport. Der bør udvikles en fælles standard for klimaneutrale transportleverancer
  • I den reguleringsdrevne tilgang etableres krav til CO2-udledningen fra køretøjer, som skal overholdes, hvis man vil køre indenfor udpegede zoner i de større byer. Det kan udmøntes i konkrete klimazoner, hvor der indføres nul-emissionskrav fra 2025 og frem


- Det er tydeligt, at de overordnede rammer bør komme fra politisk side. Det er for eksempel grønne krav til transport i offentlige indkøb og styrkelse af reglerne i zonelovgivningen. Det kan også være støttemuligheder til lokale partnerskaber og transportvirksomheder, så de i en overgangsperiode kan få tilskud til indkøb af eldrevne køretøjer og for eksempel opladningsudstyr, siger Christian Ibsen, der er direktør i Concito.


Konkrete anbefalinger til kommunerne
Mange kommuner er i gang med at udvikle lokale klimahandlingsplaner, hvor byens logistik bør inddrages. De konkrete anbefalinger fra Concito til kommunerne er følgende:


Der bør formuleres en klar efterspørgselsstrategi med fokus på grønne krav til den transport, der leverer til kommunen. Hovedelementer bør være:
  • Kortlægning af hvilke transportopgaver, der indgår i leverancer og udbud
  • Fastlægge konkrete klimakrav til køretøjer med afsæt i en fælles standard
  • Se på hvilke offentlige indkøb, der med fordel kan konsolideres via centraler med mindre kørsel


De større kommuner bør efter Concito's opfattelse tage initiativ til at forberede hele byens varetransport på omstilling til nulemission. Hovedelementer bør være:
  • Med kommunen som katalysator etableres et lokalt partnerskab om klimaneutral logistik med deltagelse af repræsentanter for transportvirksomheder og andre vigtige aktører.
  • Kommunen kortlægger behovet for infrastruktur i form af opladning til el-lastbiler mv.
  • Partnerskaberne medvirker til at udarbejde en konkret zoneafgrænsning, som passer til byens struktur, erhvervsliv og lokale miljø mv. Staten bistår med bl.a. rådgivning og støtteordning til klimaneutral transport.


Om Concito:
  • Concito, som betegner sig selv som Danmarks grønne tænketank, blev stiftet 1. september 2008
  • Concito's formål er at medvirke til en lavere udledning af drivhusgasser og en begrænsning af skadevirkningerne af den globale opvarmning. Concito anerkender også nødvendigheden af at se klimaudfordringen som en integreret del af en lang række andre ressource- og bæredygtighedsdagsordner
  • Concito ønsker at bygge bro mellem klimaløsningerne i Danmark og den globale grønne omstilling, både ved at bringe danske og nordiske løsninger ud internationalt og ved at bringe vigtig global viden ind i en dansk kontekst
  • Concito betyder "jeg sætter i bevægelse" på latin, og det er, hvad tænketanken ønsker at gøre på klimaområdet
  • Concito har omkring 100 virksomheder, forskere, organisationer og personer som medlemmer
  • Concito har som udgangspunkt, at de klimapolitiske målsætninger kun kan nås gennem partnerskab mellem politikere, erhvervsliv og borgere - stat, marked og civilsamfund
  • Udgangspunktet for Concitos arbejde er uafhængighed, solid faglighed og en evidensbaseret tilgang til klimaudfordringen


Interesserede kan læse den omtale Concito-rapport her:














Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst