Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Lastbiltrailere skal spændes fast på godstog

Onsdag 27. januar 2021 kl: 16:56
Af: Redaktionen

Siden en hændelse på Storebælt for to uger siden, hvor en lastbiltrailer på en såkaldt lommevogn, sad løs, har kørsel med lastbiltrailere på lommevogne over Storebælt været indstillet. Forbuddet med transport af lastbiltrailere på lommevogne er senere blevet udvidet til hele landet. På baggrund af de informationer, som Havarikommissionen har lagt frem på nuværende tidspunkt, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kræve, at lastbiltrailere fremover skal spændes fast ud over at være låst ved den såkaldte kongetap. Før det sker, kan transport af trailere på lommevogne ikke genoptages

Havarikommissionen har i forbindelse med deres undersøgelse konstateret, at låse på skamler på lommevognene, hvor lastbiltrailernes forreste del er placeret  under transport, i enkelte af de gennemførte test ikke havde nogen, eller kun havde begrænset, låseeffekt ved træk i lodret retning, selv om låsen var i korrekt låsestilling og skamlens lås var velfungerende, vedligeholdt og smurt som foreskrevet. 


- Sikkerhed skal komme først. Samtidig er det på alle måder vigtigt, at vi kan transportere gods via jernbanen. Det er en praktisk, miljøvenlig og normalt en meget sikker måde at klare transporten på. Vi skal ikke have alt ud på landevejen. Derfor er jeg også meget tilfreds med, at trafikstyrelsen arbejder på en løsning, der helt lavpraktisk giver en ekstra sikring af godset. Vi kan se, at der har være flere tilfælde, hvor der er tvivl om kongetappen er nok, og mens den tvivl bliver undersøgt til bunds, går vi nærmest bogstaveligt talt med livrem og seler, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) og fortsætter:


- Vi er opmærksomme på, at denne ekstra sikkerhed vil medføre meromkostninger for godstransporten på jernbane, men der må ikke herske tvivl om sikkerheden.


Transportministeriet har også netop offentliggjort den første foreløbige redegørelse om hændelsen 13. januar. Her kan man læse om forløbet og de initiativer, som myndighederne arbejder med på nuværende tidspunkt.


Derudover arbejder Havarikommissionen med en gennemgribende undersøgelse af hændelsen - en sådan undersøgelse kan ofte varer måneder.


- Havarikommissionen skal have arbejdsro til at komme helt til bunds i den konkrete hændelse. Samtidig er det min holdning, at vi selvfølgeliglig sideløbende skal kigge på, hvad vi kan gøre for at forbedre sikkerheden, og fortælle åbent om det arbejde, i det omfang vi kan. Derfor vil jeg også løbende orientere transportordførerne og offentligheden om sagen, siger Benny Engelbrecht.


Interesserede kan læse "Redegørelse vedr. hændelse på Storebælt den 13. januar 2021" her:





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst