NYTÅRSUDTALELSE FRA BRINT-ORGANISATION:
2020 var et godt år, hvis man alene ser snævert på brint. Sådan lyder fra hovedorganisation for brint og PtX i Danmark, Brintbranchen, det i anledning af nytåret
Brintbranchen kan se tilbage på 2020 og konstatere, at året, på trods af den globale pandemi og de mange ofre og udfordringer, som corona-virussen bragte med sig, også blev året, hvor brint og elektrofuels for alvor slog igennem som en afgørende del af fremtidens energisystem. Det åbner ifølge Brintbranchens direktør Tejs Laustsen Jensen for meget store muligheder for Danmark i 2021. - Hvis vi vel og mærke har viljen til at udnytte dem, påpeger han i anledning af årsskiftet.
- 2020 var på næsten alle måder et forfærdeligt år, hvor Coronaen som bekendt har medført tab og lidelser for mange og drastiske restriktioner for os alle. Men når det gælder brint og brintbaserede brændstoffer som blandt andet metanol, så var 2020 et rigtigt godt år, siger Tejs Laustsen Jensen og fortsætter:
- En massiv satsning på brint over hele Europa satte, til trods for pandemien, for alvor gang en hektisk udvikling, hvor brint og metanolprojekter er påbegyndt på tværs af kontinentet, og hvor Brintbranchens medlemmer til trods for krisen investerer og har skabt nye danske arbejdspladser og eksport. Med en meget ambitiøs brintstrategi fra EU, og store satsninger fra blandt andet Tyskland, Frankrig, Spanien og Holland er der meget store muligheder for danske virksomheder i 2021.
Brintdirektørens optimisme udfordres imidlertid af, at udviklingen går stærkere i landene omkring os end det er tilfældet herhjemme. Efter Tejs Laustsen Jensens mening, er det er afgørende at det ændrer sig i 2021, hvis Danmark ikke skal sakke agterud.
- Brint og e-fuels er meget højt prioriteret i landene omkring os. Den norske statsminister dedikerede en del af sin nytårstale til at tale om brint, der er brintstrategier på plads, og der investeres trecifrede milliardbeløb i brint i flere af Europas største økonomier. Indtil nu har de dygtige danske virksomheder fastholdt momentum og skabt vækst, og bare i december så vi en række nyheder om investeringer, nye projekter og stærke danske erhvervsresultater. Men det giver sig selv, at det ikke kan fortsætte, hvis vores konkurrenter har væsentligt større opbakning, end vi har herhjemme. Vi har brug for at staten for alvor kommer på banen som aktiv medspiller med massive investeringer, præcis som det er tilfældet i landene omkring os. Det er en forudsætning, hvis vi skal realisere både det grønne og det erhvervsmæssige potentiale, siger Tejs Laustsen Jensen, der understreger, at han har meget store forventninger til 2021.
- Hvis vi får en ambitiøs dansk brint- og PtX strategi på plads hurtigst muligt i 2021, hvor vi kobler klimaindsats, erhvervsstrategi og udvikling af både hjemmemarked og infrastruktur, og begynder at investere på samme niveau som vores naboer, så står vi med endog rigtigt store muligheder. Jeg tror endnu ikke, at vi som land har en bred forståelse af, hvor stort og vigtigt det her kan blive for Danmark, men 2021 bør blive året, hvor den erkendelse for alvor spreder sig og vi tager nye store skridt på vej mod brintdrevet erhvervseventyr af de helt store, siger han.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift
- Ny brintaftale skal bane vejen for et nyt eksporteventyr og lokal vækst
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- SVM-Regeringen skruer op for støtten til grøn omstilling af tung vejtransport
- Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Fredag 12. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Kødleverandør indleder samarbejde med svensk-baseret transportør om det sidste stykke vej
- Dansk isoleringskoncern elektrificeret til- og fra kørslen fra norsk fabrik
Skriv din kommentar:
2020 var godt for brint - 2021 bør blive markant bedre
Mandag 4. januar 2021 kl: 15:12
Af: Redaktionen2020 var et godt år, hvis man alene ser snævert på brint. Sådan lyder fra hovedorganisation for brint og PtX i Danmark, Brintbranchen, det i anledning af nytåret
Brintbranchen kan se tilbage på 2020 og konstatere, at året, på trods af den globale pandemi og de mange ofre og udfordringer, som corona-virussen bragte med sig, også blev året, hvor brint og elektrofuels for alvor slog igennem som en afgørende del af fremtidens energisystem. Det åbner ifølge Brintbranchens direktør Tejs Laustsen Jensen for meget store muligheder for Danmark i 2021. - Hvis vi vel og mærke har viljen til at udnytte dem, påpeger han i anledning af årsskiftet.
- 2020 var på næsten alle måder et forfærdeligt år, hvor Coronaen som bekendt har medført tab og lidelser for mange og drastiske restriktioner for os alle. Men når det gælder brint og brintbaserede brændstoffer som blandt andet metanol, så var 2020 et rigtigt godt år, siger Tejs Laustsen Jensen og fortsætter:
- En massiv satsning på brint over hele Europa satte, til trods for pandemien, for alvor gang en hektisk udvikling, hvor brint og metanolprojekter er påbegyndt på tværs af kontinentet, og hvor Brintbranchens medlemmer til trods for krisen investerer og har skabt nye danske arbejdspladser og eksport. Med en meget ambitiøs brintstrategi fra EU, og store satsninger fra blandt andet Tyskland, Frankrig, Spanien og Holland er der meget store muligheder for danske virksomheder i 2021.
Brintdirektørens optimisme udfordres imidlertid af, at udviklingen går stærkere i landene omkring os end det er tilfældet herhjemme. Efter Tejs Laustsen Jensens mening, er det er afgørende at det ændrer sig i 2021, hvis Danmark ikke skal sakke agterud.
- Brint og e-fuels er meget højt prioriteret i landene omkring os. Den norske statsminister dedikerede en del af sin nytårstale til at tale om brint, der er brintstrategier på plads, og der investeres trecifrede milliardbeløb i brint i flere af Europas største økonomier. Indtil nu har de dygtige danske virksomheder fastholdt momentum og skabt vækst, og bare i december så vi en række nyheder om investeringer, nye projekter og stærke danske erhvervsresultater. Men det giver sig selv, at det ikke kan fortsætte, hvis vores konkurrenter har væsentligt større opbakning, end vi har herhjemme. Vi har brug for at staten for alvor kommer på banen som aktiv medspiller med massive investeringer, præcis som det er tilfældet i landene omkring os. Det er en forudsætning, hvis vi skal realisere både det grønne og det erhvervsmæssige potentiale, siger Tejs Laustsen Jensen, der understreger, at han har meget store forventninger til 2021.
- Hvis vi får en ambitiøs dansk brint- og PtX strategi på plads hurtigst muligt i 2021, hvor vi kobler klimaindsats, erhvervsstrategi og udvikling af både hjemmemarked og infrastruktur, og begynder at investere på samme niveau som vores naboer, så står vi med endog rigtigt store muligheder. Jeg tror endnu ikke, at vi som land har en bred forståelse af, hvor stort og vigtigt det her kan blive for Danmark, men 2021 bør blive året, hvor den erkendelse for alvor spreder sig og vi tager nye store skridt på vej mod brintdrevet erhvervseventyr af de helt store, siger han.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift
- Ny brintaftale skal bane vejen for et nyt eksporteventyr og lokal vækst
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- SVM-Regeringen skruer op for støtten til grøn omstilling af tung vejtransport
- Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Fredag 12. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Kødleverandør indleder samarbejde med svensk-baseret transportør om det sidste stykke vej
- Dansk isoleringskoncern elektrificeret til- og fra kørslen fra norsk fabrik
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |