Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Rederiorganisation er skuffet over udspil til klimatiltag

Onsdag 28. oktober 2020 kl: 10:51
Af: Redaktionen

Håbet var lysegrønt, men resultatet af de netop overståede møder i IMOs arbejdsgruppe om en fremtidig CO2-regulering af skibe er endt som en noget mørkere nuance af grøn, mener rederiorganisationen Danske Rederier


Hele sidste uge blev det blevet drøftet af medlemsstaterne, hvordan man kan indrette reguleringen, så handelsskibe i fremtiden kan blive mindre klimabelastende.


Men uenighederne har været så store, at den aftale, som arbejdsgruppen nu sender videre i IMO, ikke vækker den store glæde hos Danske Rederier.


- Umiddelbart er det et nedslående resultat, og vi må bare konstatere, at IMO’s medlemslande desværre ikke kunne levere varen i denne omgang, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.


- Det er bekymrende for danske rederier, som klart og tydeligt efterspørger en regulering, der kan håndhæves, fremmer innovation og omstilling frem mod CO2-neutralitet og endelig tager højde for små og store rederier og forskellige skibstyper, siger hun videre.


Aftalen indeholder en række tekniske krav, som skibene skal leve op til i 2023. Herudover har arbejdsgruppen besluttet en række operationelle krav om, hvordan man driver skibet. Men det er reelt uden konsekvens, hvis ikke man lever op til de operationelle krav, påpeger Danske Rederier.


- Denne vage regulering må der tages fat på, når IMO samles virtuelt fra 16. november i Miljøkomitéen. Her skal alle kræfter kastet ind på at opnå en regulering, der rent faktisk garanterer effektivitetsforbedringer og giver incitament til investering i og overgang til grønne brændstoffer, siger Maria Skipper Schwenn.


Regulering på flådeniveau
Vælger man at se på de enkelte skibes CO2-udledning fremfor den samlede flådes udledning, fjerner man efter Danske Rederiers mening incitamentet til at investere i og udvikle de grønneste nul-emissionsskibe.


- Helt overordnet er vi tilhængere af, at man ser på de faktiske forhold og ikke binder sig til teoretiske udledninger. Containerskibe og passagerskibe skal naturligvis ikke måles på samme måde. Og så skal skibene måles på, hvor meget de faktisk har transporteret og ikke på, hvor meget de har plads til, siger Maria Skipper Schwenn.


I november skal miljøkomiteen under IMO godkende oplægget til beslutning, hvorefter flere forhandlinger følger i foråret. 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst