Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Letbane på Østsjælland har holdt rejsegilde over kontrol- og vedligeholdelsescenter

Lørdag 18. juli 2020 kl: 15:21
Af: Redaktionen

Letbane på Østsjælland har holdt rejsegilde over kontrol- og vedligeholdelsescenter
(Foto: Lene Skytthe)

Hovedstadens Letbane holdt på den sidste dag i juni rejsegilde på kontrol- og vedligeholdelsescentret i Glostrup. Arbejdet med den kommende letbane langs med Ring 3 skrider planmæssigt fremad, lyder det fra selskabet

Det er fra letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter, at den københavnske letbane skal drives og letbanetogene vedligeholdes.


- Vi har nået en vigtig milepæl. Bygningen og grunden her bliver hjertet i Hovedstadens Letbane. Det er herfra, at hele letbanestrækningen og da mange millioner passagerer serviceres. Rejsegildet markerer, at vi er på rette vej. Vi oplever god fremdrift i anlægsarbejdet trods nedlukningen af samfundet under corona, siger Jakob Thomasen, der er bestyrelsesformand i Hovedstadens Letbane.

 
Rejsegildet på den 45.000 kvadratmeter store grund på hjørnet af Ballerup Boulevard og Nordre Ringvej havde deltagelse af et mindre hold gæster i henhold til de nuværende regler om forsamlingsforbud. Traditionen tro blev håndværkerne dog hyldet behørigt.
 

Blandt andet deltog Glostrups borgmester, John Engelhardt (V), som ser frem til, at kontrol- og vedligeholdelsescentret står færdigt.
 

- Kontrol- og vedligeholdelsescentret her i Glostrup bliver en stor arbejdsplads, hvor mellem 200 og 300 nye medarbejdere møder ind for at tage sig af rengøring og vedligeholdelse af tog samt ikke mindst god drift for de mange millioner årlige passagerer, som Hovedstadens Letbane skal betjene. Vi håber, at den del af de ansatte her på kontrol- og vedligeholdelsescentret får lyst til at slå sig ned her i kommunen. Ellers kan de nemt komme hertil fra vores nabokommuner med blandt andet letbane, sagde John Engelhardt.


For cirka et år siden var Region Hovedstaden med til at tage de første spadestik i arbejdet på kontrol- og vedligeholdelsescentret i Glostrup. Om fem år skal Hovedstadens letbane være i drift.


- Letbanen kommer til at være et stort bidrag til udviklingen af hovedstadsområdet. Med sine 28 kilometer og 29 stationer er letbanen det største infrastrukturprojekt, siden S-togsnettet blev anlagt i 1960’erne. Letbanen vil være med til at sikre gode transportmuligheder på tværs af regionen, siger medlem af regionsrådet og formand for trafikudvalget Jens Mandrup (SF).
 

Fakta om kontrol- og vedligeholdelsescentret:
  • Fra kontrol- og vedligeholdelsescentret styres den overordnede drift af letbanen. Her sker den løbende vedligeholdelse, rengøring og parkering af letbanetogene, når de ikke er i drift. Desuden vil kontrol- og vedligeholdelsescentret huse administration og faciliteter for letbanepersonalet.
  • På centret etableres opstillings- og værkstedshal til drift og vedligehold af 29 togsæt, 1 arbejdskøretøj samt faciliteter til ca. 250 medarbejdere.
  • Centret kommer til at omfatte omkring 7.000 kvadratmeter bygninger plus en vaskehal på ca. 400 kvadratmeter


Fakta om Letbanen
  • Hovedstadens Letbane forventes at stå klar til brug i 2025 og skal gå mellem Ishøj Station og Lundtofte nord for Lyngby.
  • Letbanen strækker sig over 28 kilometer og stopper ved 29 stationer undervejs.
  • Letbanen ventes at skulle betjene 13-14 millioner passagerer om året – til sammenligning rejser ca. 10 millioner passagerer om året med Kystbanen.
  • Passagererne kan skifte til S-tog på seks af de kommende letbanestationer, nemlig Ishøj, Vallensbæk, Glostrup, Herlev, Buddinge og Lyngby.
  • Letbanen kommer til at køre hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen samt på søn- og helligdage.
  • Letbanens tophastighed ligger på 70 km/t, men gennemsnitsfarten vil være på ca. 30 km/t, inkl. stop ved stationer.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst