MÆRKNING AF DÆK:

EU’s Ministerråd vedtager nye regler

Tirsdag 25. februar 2020 kl: 13:26
Share  


Af: Redaktionen

Forbrugerne vil snart blive bedre informeret, når de vælger nye dæk til deres biler. EU’s Miisterrådet har vedtaget en forordning om nye regler for mærkning af dæk med hensyn til brændstofeffektivitet, vådgreb og støj. Formålet med forordningen er at gøre mærkerne mere synlige og give forbrugerne flere oplysninger for at sætte dem i stand til at vælge sikrere, mere brændstofeffektive og støjsvage dæk. Reglerne vil også have indvirkning på nedbringelsen af drivhusgasemissionerne. Forordningen skal vedtages formelt af EU-Parlamentet, inden den træder i kraft

- Med forordningen indføres en række vigtige ændringer af tidligere regler. Mærkerne bliver mere synlige og klarere for forbrugerne takket være nye krav til, hvordan de skal vises, og fordi de præstationsklasser, der ikke anvendes, fjernes fra skalaen. Der vil blive tilføjet symboler for sne- og isgreb, og mærkets udformning vil blive opdateret, siger Kroatiens minister for miljøbeskyttelse og energi og formand for Ministerrådet Tomislav Ćorić, der anfører, at regummierede dæk ligesom enhver anden dækkategori også er omfattet af forordningen. 


Kravene for regummierede dæk finder først anvendelse, når der er fundet en passende prøvningsmetode til måling af disse dæks ydeevne. Forordningen indeholder også bestemmelser om at tilføje parametre vedrørende levetid og slidstyrke, når der er fundet passende prøvningsmetoder. Det forventes at bidrage til at mindske den mængde mikroplast, der ender i miljøet som følge af slid på dæk.


Dæk til lastbiler og busser skal også være mærket fremover.


Dækmærkningssystemet har til formål at mindske drivhusgasemissioner og støjforurening i transportsektoren og øge trafiksikkerheden. Det vil give forbrugerne mulighed for at indhente mere relevante og sammenlignelige oplysninger om brændstofeffektivitet, sikkerhed og støj og træffe omkostningseffektive og miljøvenlige beslutninger, når de køber nye dæk. 20-30 procent af et køretøjs brændstofforbrug skyldes dæk, navnlig på grund af deres rullemodstand. En reduktion af deres rullemodstand bidrager derfor til at sænke emissionerne, samtidig med at forbrugerne opnår omkostningsbesparelser takket være et lavere brændstofforbrug.


Den reviderede forordning blev forelagt af EU-Kommissionen i maj 2018. 13. november 2019 blev der indgået en foreløbig aftale mellem EU-Parlamentet og Ministerrådet.


Ministerrådet har med sin beslutning vedtaget sin førstebehandlingsholdning. Forordningen skal nu vedtages af EU-Parlamentet ved andenbehandlingen, inden den offentliggøres i EU-Tidende og dermed er klar ti at træde i kraft.


Interesserede kan læse hele forordningsteksten her:



Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.