Biogaslastbiler giver erfaringer til fremtidenFredag 21. februar 2020 kl: 11:34 Af: RedaktionenKølesystemet er baseret på flydende CO2, som opbevares i en tank på chassiset. Vognmandsvirksomhederne DMT Transport i Karlslunde og Søholt Transport i Silkeborg har sat hver sin gas-lastbil ind i varedistributionen for dagligvarekæden Lidl i Storkøbenhavn. Hos begge virksomheder lyder det, at de med lastbilerne, der skal køre på komprimeret biogas har taget Lidls klima- og miljøudfordring op for at stå bedre rustet til fremtidens krav om bæredygtighed i distributionen - Vi har allerede en stribe Scania-trækkere med Euro 6-dieselmotorer kørende fast for Lidl på Sjælland og i Storkøbenhavn. De er så brændstofeffektive og miljøvenlige, som det i dag er muligt på diesel, men biogas er nyt for os. Vi er dog sikre på, at vi kan drage nogle værdifulde erfaringer ved at være med helt fremme på klimaområdet, siger Mehmet Taskin fra DMT Transport og fortsætter: - Vi har gode erfaringer med vores ”almindelige” Scania-trækkere, og vi er sikre på, at vores nye Scania gas-lastbil også vil leve op til vores forventninger om minimal CO2-udledning, god brændstoføkonomi og høj driftssikkerhed. Også direktør Jesper Frandsen fra Søholt Transport ser frem til at komme i gang med at distribuere Lidl-dagligvarer med den nye Scania biogas-lastbil. - Vi råder over ca. 30 lastbiler, hvor langt hovedparten kører fast for Lidl både i Jylland og på Sjælland. Vi har allerede en lidt ældre gas-lastbil i drift, og vi er overbeviste om, at den nye Scania kan gøre det endnu bedre. Scania har jo allerede stor erfaring med at udvikle og producere egne gasmotorer, så det er vi helt trygge ved, siger Jesper Frandsen og fortsætter: - Vi har indgået en komplet service- og reparationsaftale med Scania for hele køretøjet inklusiv dæk, så vi kender de præcise driftsomkostninger i hele aftaleperioden. Det giver tryghed, så vi har ikke haft nogen betænkeligheder ved at gå ind i Lidls biogas-projekt. Han peger på, at vognmandsvirksomheden ved at være tidligt ud med kørsel på biogas og med CO2-baseret kryo-køleanlæg opnår værdifulde erfaringer med drift og håndtering af den nye, bæredygtige teknologi. - Jeg er overbevist om, at det kommer os til gode senere, når den grønne omstilling for alvor kommer op i et endnu højere gear, siger Jesper Frandsen. Over 100 procent CO2-reduktion Ved at køre på biogas i stedet for naturgas opnås meget høj CO2-reduktion, da biogassen - afhængig af råvarer og produktionsmetode - kan give en CO2-reduktion på langt over 100 procent. Det skyldes blandt andet, at biogassen, hvis den produceres af eksempelvis gylle, forhindrer at der frigives metan, hvis gyllen i stedet var blevet anvendt som gødning på markerne. Metangas skader atmosfæren 25 gange mere end CO2, og ved at omdanne gyllen til biogas og anvende den i eksempelvis i transportsektoren i stedet for dieselolie undgås således både metangasudslip og CO2-udslip til atmosfæren fra forbrænding af dieselolien. Fakta om DMT Transport og Søholt Transports to nye og ens Scania P 340’er:
Biogassen til motorerne tankes i fire tryktanke, der er monteret på siden. © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |