Danmarks første kommercielle HVO tank åbner i Ishøj

Mandag 4. november 2019 kl: 17:55
Af: Redaktionen

Tirsdag eftermiddag åbner den første kommercielle HVO-tank i Danmarkhos Scania i Ishøj sydvest for Købehvan. Ind til nu er HVO-brændstoffet, der er en type biodiesel produceret på eksempelvis fedtaffald eller restprodukter fra blandt andet skov- og fødevareindustrien, kun blevet leveret direkte til kunderne - eksempelvis de vognmænd, der tømmer de nedgravede affaldscontainere i Aarhus

Danmarks første kommercielle HVO tank åbner i Ishøj
Hos Scania er bæredygtige løsninger en del af koncernens strategi for fremtiden. En vigtig del af strategien om at gå forrest mod et grønnere transportsystem er, at Scania støtter og hjælper kunderne med information og tilgængelighed af alternative brændstoffer til fossilt diesel.


Derfor er det lidt af en milepæl for Scania i Ishøj at kunne åbne den første HVO-tank i Danmark.


HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) er et bio-diesel produkt, som typisk er baseret på fedtaffald eller restprodukter fra blandt andet skov- og fødevareindustrien. Ved at erstatte fossil dieselolie med HVO kan man ifølge Scania’s vurderinger skære op til 70 procent af sin CO2-udledning. Brændstoffet har ydermere potentiale til at nå 90 procent CO2-reduktion set i forhold til fossil diesel. 


Brændstoffet i HVO-tanken hos Scania i Ishøj er Bio100 HVO Diesel fra YX Erhverv, der ikke er baseret på palmeolie eller restaffald af palmeolie, da skovrydning og afbrænding af tørv ofte er gået forud for palmeolie-produktion.


Alle lastbiler fra Scania kan - ligesom de fleste andre lastbiler - uden tekniske opdateringer køre på HVO. Scania’s  salgsdirektør for lastbiler i Danmark, Anton Freiesleben, peger på, at selv med en merpris på 5 kroner eksklusiv moms bliver slutproduktets merpris marginalt, da prisen for at transporterer varer i sidste ende udgør en ganske lille del af varernes totalpris.


- Som eksempel vil en rulle kiks i supermarkedet typisk stige med et par øre, hvis den bliver distribueret med HVO – altså en promille-stigning. En reel transportydelse som for eksempel udbringning og afhentning af en affaldscontainer vil stige med ca. 30 kroner, hvilket udgør bare 1,5 procent klima tillæg, idet en sådan container koster 2.000 kroner, siger Anton Freiesleben og fortsætter:


- Det fine ved HVO er således, at transportøren uden ekstra investering i nyt materiel kan tilbyde en klimavenlig transport og kun indkøbe den HVO mængde, der svarer til det antal klimavenlige transporter, deres kunder har bestilt hos dem. Lastbilerne kan køre på 100 procent HVO, ligesom det kan blandes med almindelig diesel. Derudover har HVO tilmed bedre kuldeegenskaber end almindelig diesel.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.