Rederi finjusterer sit multimodale netværk til en hård tid efter BrexitMandag 17. juni 2019 kl: 11:10 Af: Jesper ChristensenSamskip, der er Europa’s store udbyder af intermodale transportløsninger, arbejder på at være klar til en situation, hvor Storbritannien forlader EU-samarbejdet uden en række aftaler - en hård Brexit. Samskib bygger på de erfaringer, som koncernen høstede op til den første Brexit-dato 31. marts I dagen omkring 31. marts kunne godstransportører som Samskib konstatere, at godsstrømmene, der skulle over Nordsøen og Den Engelske Kanal, ændrede sig. Det i form, dels i valg af udskibningshavn. Samskip forventer, at britiske eksportører og importører begynder at skifte fra transport med trailere og transport med containere. - Vi oplevede et betydeligt skub i containervolumener frem til marts 2019, især i Hull, da beslutningstagere stod over for usikkerhed, og derfor valgte pålidelighed og dokumenterede procedurer for containerskibsfart, siger Samskip UK Trade Manager, David Besseling. Han peger på, at erfaringerne i tiden op til 31. marts bekræftede robustheden i Samskip’s Hull-Gent og Hull-Amsterdam-forbindelser, der blev etableret i slutningen af 2018 og som supplerer Samskip’s eksisterende højfrekvente forbindelser mellem Rotterdam, Tilbury, Hull og Grangemouth. Samskip’s knudepunkt i Rotterdam bliver serviceret af 70 tog om ugen til destinationer i og uden for EU. Dertil kommer forbindelser via indenlandske vandveje - floder og kanaler. Gent i Belgien er udgangspunkt for forbindelser til nordfranske og belgiske markeder, der traditionelt bliver serviceret af færger til Zeebrugge. © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |