DTL’S DIREKTØR OM UDENRIGSTJENESTENS HJÆLP TIL TRANSPORTVIRKSOMHEDER:

Man må forholde sig til social dumping

Onsdag 15. maj 2019 kl: 14:42
Af: Jesper Christensen

På DTL’s generalforsamling i København lørdag 11. maj kom organisationens administrerende direktør Erik Østergaard blandt andet ind på den service, som den danske udenrigstjeneste mod betaling yder danske virksomheder - eksempelvis hvis en dansk transportvirksomhed ønsker at etablere sig i Polen. Han tog udgangspunkt i den oplevelse, som et par danske vognmænd havde, da de 18. september sidste år besøgte den danske ambassade i Warzawa sammen med nogle kolleger og organisationsfolk

Erik Østergaard sagde i sin beretning, at de danske vognmænd på den danske ambassade i Warszawa blandt andet blev orienteret om, hvordan man som dansk virksomhed kan etablere sig i Polen med henblik på at skaffe arbejdskraft.


- Nu er det sådan, at Danmark har udstedt knap nok en håndfuld chaufførtilladelser til chauffører fra tredielande. Polen mangler omkring 80.000 chauffører. Og derfor har Polen udstedt i titusindvis af chaufførtilladelser til chauffører fra tredielande. Ukraine. Usbekistan. Kasakhstan. Filippinerne, forklarede Erik Østergaard og fortsatte:

- Når danske transportvirksomheder mødes med den danske ambassade om chaufførmangel - så kan det i vores optik kun handle om én ting: Adgang til billige tredielandschauffører. For det er ikke polske chauffører man får.


Erik Østergaard fremførte med efterårets Kurt Beier-sag som eksempel, at der er tale om chauffører, der trykkes i løn, så speditører og visse transportvirksomheder kan byde ind på transportopgavere og sætte danske vognmænd ud af spillet.

- I som skatteydende vognmænd i en benhård branche, der i forvejen slås med unfair konkurrence og lavtlønschauffører - I betaler over skatten således til, at den danske stat via ambassaden i Warszawa underviser i, hvordan man kan hive filippinere til Europa for at køre på de danske og øvrige europæiske veje, sagde han til de forsamlede danske vognmand.


Erik Østergaard sagde også, at den danske ambassade utvivlsomt har fulgt reglerne - og blot bistået nogle danske virksomheder, uden måske at tænke nøjere over, hvordan det kan bruges.


- Men jeg mener, at vores udenrigstjeneste skal værne om danske interesser - herunder det danske arbejdsmarked. Jeg vil derfor gerne sende et helt klart signal til udenrigsministeren og hans ministerium. Det må naturligvis ikke være sådan, at ministeriet og dets ansatte giver informationer, der så åbenlyst kan bruges til social dumping og unfair konkurrence på det danske vejgodsmarked. Dét bliver man nødt til at forholde sig til.


Interesserede kan læse mere om besøget og den hjælp, man eksempelvis kan få hos en dansk ambassade her:










Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.