Rederier kræver en effektiv håndhævelse af svovlgrænsenOnsdag 15. maj 2019 kl: 14:04 Af: RedaktionenFN’s søfartsorganisation, IMO, mødes i denne uge for at tage de endelige drøftelser af implementeringen af reglen om reduceringen af svovlindholdet i brændsel. Det er sidste gang medlemsstaterne samles, inden nye regler om maksimalt 0,5 procent svovl i skibsbrændstof træder i kraft 1. januar 2020 Forud for mødet er det især vaskevand fra scrubbere, indfrielse af skibsfartens klimaaftale og implementering af den globale svovlgrænse, der har fyldt hos Danske Rederier. For hvis indførelsen af de nye svovlregler skal blive en succes, så kræver det stadig meget forberedelse, samt fokus på en effektiv implementering over hele linjen. Op til mødet i miljøkomitéen har Danske Rederier arbejdet på at få reglerne, og vejledningerne hertil, præciseret, så de kan understøtte kontrolmyndighederne og dermed sikre, at reglerne bliver overholdt til punkt og prikke. Det har længe været en topprioritet for Danske Rederier at sikre fair konkurrencevilkår for erhvervet. - Med udsigt til væsentligt dyrere brændstof i 2020, er der meget på spil. Selv mindre sprækker i reglerne eller i håndhævelsesindsatsen kan betyde, at der åbnes for snyd, og det kan vi ganske enkelt ikke leve med, siger Asbjørn Overgaard Christiansen, der er fungerende direktør i Danske Rederier. Et andet emne, der har fyldt de sidste måneder hos IMO, er røgrenseanlæg - de såkaldte scrubbere, som renser røgen fra skibsmotorerne for svovl og andre partikler. Miljøkomitéen skal også drøfte udviklingen af nye retningslinjer for udledning af vaskevand fra scrubbere. Som led i de enorme ressourcer rederierne har brugt på at forberede sig på omstillingen til 0,50 svovlgrænsen, har flere rederier investeret i scrubbere. Danske Rederier lægger afgørende vægt på, at nye retningslinjer hviler på et solidt videnskabeligt grundlag, og organisationen lægger også vægt på, at nuværende investeringer beskyttes. - Det er klart, at hvis en videnskabeligt velfunderet undersøgelse påviser, at scrubbervaskevand har en negativ påvirkning på havmiljøet, så er der grund til at IMO ser på restriktioner i et eller andet omfang. Den undersøgelse har vi bare ikke set endnu. Derfor vil vi arbejde for, at IMO tager initiativ til en solid undersøgelse af, hvad der er op og ned på det her, siger Asbjørn Overgaard Christiansen. Fakta:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |