KONKLUSION I RAPPORT:

Færgerederi vil fastholde en del af trafikken over Femern Bælt

Fredag 10. maj 2019 kl: 12:43
Af: Redaktionen

En rapport, som de tyske myndigheder har bestilt i forbindelse med deres godkendelse af byggeriet af en fast tunnel-forbindelse mellem Danmark og Tyskland, konkluderer, at færgerederiet Scandlines kan fastholde en del af trafikken mellem Rødby og Puttgarden i en situation med en fast forbindelse under Femern Bælt

I forbindelse med den tyske godkendelsesproces for den faste forbindelse under Femern Bælt bad den tyske godkendelsesmyndighed konsulentvirksomheden PwC om at udarbejde en analyse af forretningsgrundlaget for rederiet Scandlines efter åbningen af en Femern-tunnel. 


Scandlines fremhæver, at PwC i rapporten vurderer, at Scandlines i 2030 vil transportere 40 procent af de samlede fragtenheder og 30 procent af alle personbiler, der ønsker at krydse Femern Bælt. Hvad angår personbiler, er det primært grænsehandelstrafikken, som Scandlines vil fastholde. Rapporten konkluderer ligeledes, at Scandlines har en stærk tilpasningsevne i konkurrence med en tunnel, og at Scandlines ved nedskalering af driften kan spare omkostninger og dermed fortsat være rentabel.


Analysen understøtter dermed Scandlines’ hensigt om at sejle videre på Rødby-Puttgarden.


- Vi er glade for, at de tyske godkendelsesmyndigheder ikke blot tager de dansk bestilte rapporter for gode varer, men derimod har valgt at få udarbejdet en uvildig rapport. Vi har nu i ti år gjort opmærksom på, at vi sejler videre og forventer at få en ganske fornuftig forretning ud af at fokusere på det prisfølsomme fragtsegment samt på grænsehandel. Rapporten bekræfter os kun i denne overbevisning, siger Scandlines’ administrerende direktør Søren Poulsgaard Jensen.


- Forhåbentlig betyder den uvildige rapport, at man fra danske side i højere grad anerkender, at vi sejler videre, og at det for at sikre fair konkurrencevilkår blandt andet er vigtigt at vores kunder får en ordentlig vejadgang til havnen i Puttgarden, siger han videre.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.