EU-Parlamentariker kommenterer afsteming

Fredag 11. januar 2019 kl: 12:19
Af: Jesper Christensen

Ole Christensen, der er medlem af EU-Parlamentet for Socialdemokraterne og medlem af EU-Parlamentets beskæftigelsesudvalg og dermed involveret i arbejdet med EU-Kommissionens vejpakke, synes, det er under al kritik, at politikerne i EU-Parlamentets transportudvalg ikke har kunne finde frem til en løsning, der kunne finde flertal

- De to ordførere for udstationerings- og køre-hviletidsfilerne har under hele forløbet kørt parløb og har været meget tunge af danse med i forhold til at få lavet nogle regler, der for alvor dæmmer op for den unfair konkurrence og de dårlige vilkår for chaufførerne. Derfor er det nærmest tragikomisk, at det blev netop deres filer, der ikke kom igennem, siger Ole Christensen ti transportnyhederne.dk.


Han kalder det for decideret pinligt, at de to ordførere ikke har været bedre til at indgå kompromiser, der kunne finde flertal - nu endda for anden gang. 


- De kompromiser, der var tættest på at blive vedtaget på udstationering og kørehviletid, var faktisk beskæftigelsesudvalgets forslag, som er langt mere balanceret i forhold til at sikre chaufførerne ordentlige forhold og et brugbart kontrolregime. Dem burde de to ordførere måske have taget mere alvorligt, siger Ole Christensen og fortsætter:


- Den eneste ordfører i transportudvalget, der hele tiden har tudet rent flag i forhold til bekæmpelsen af social dumping, er den socialdemokratiske ordfører på cabotage-delen. Derfor er det også glædeligt, at det netop er hans fil, der er stemt igennem. Men cabotagedelen er tæt forbundet med de to andre filer, så vi ved ikke, om den kan komme til afstemning alene, eller om man måske kan nå at forhandle nogle alternativer på plads til afstemning på de to resterende filer. Det er man nu ved at finde ud af.
 

Ole Christensen peger på, at hvis EU-Parlamentets politikere ikke finder en løsning, kommer de enkelte lande til at lave nationale særregler. 


- Og så kommer alle de her spillere, der ikke ville have stærkere regler, nok til at fortryde, at de ikke var mere samarbejdsvillige, siger Ole Christensen til transportnyhederne.dk.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.