BUDSKAB FRA IRU-WORKSHOP OM RASTEPLADSER:

Chaufførerne skal oftere hjem

Onsdag 3. oktober 2018 kl: 17:22
Af: Redaktionen

På en IRU-workshop i Bruxelles tirsdag var der fuldt fokus på chaufførernes vilkår i tilknytning til etablering og brug af rastepladser - eksempelvis sikre rastepladser. En af løsningerne på de manglende parkeringsfaciliteter i EU-landene er blandt andet, at chaufførerne oftere end i dag kommer tilbage til hjemlandet på deres ture til andre EU-lande

Lederen af IRU’s kontor i Bruxelles, Matthias Maege, fastslog, at dette hensyn medtages i IRU’s arbejde med at skabe bedre forhold i hvileperioderne.


DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard er tilfredshed med udmeldingen fra IRU-kontoret.


- Det er i min optik et helt centralt budskab, som hænger tæt sammen med de igangværende forhandlinger om vejpakkerne - herunder særligt forhold omkring udstationering, cabotage og køre-/hviletid, siger han.


Et konsortium med deltagelse af blandt andre IRU har foretaget en analyse af behovet for parkeringspladser (båse) til lastbiler, herunder sikrede rastepladser. De fremlagte tal for, at der kun skulle være behov for 40.000 båse til lastbiler i forhold til et tidligere anslået behov for 400.000 pladser, men det blev kraftigt udfordret på mødet. 


Alene i Tyskland findes der i dag 40.000 lastbilbåse og 12.000 private p-pladser. Der vil nu blive foretaget en undersøgelse blandt IRU’s EU-medlemmer for at få mere præcise tal frem.


Erhvervet må selv tage ansvar
På workshoppen blev der givet eksempler på gode og funktionsdygtige lastbilparkeringsområder og omkostninger ved etablering af pladserne. Det blev samtidig drøftet, hvordan transportoperatører, chauffører og kunder kan tilskyndes til at anvende dem. EU-Kommissionens undersøgelse om sikre rastepladser var også til drøftelse, og der var indlæg fra repræsentanter fra den europæiske sammenslutning for sikker parkering ESPORG samt IRU. 


Under debatten om finansiering af flere parkeringspladser til lastbiler sagde DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard, at erhvervet selv må tage ansvar for p-pladser herunder sikrede p-pladser. 


- Ligesom, der betales for diesel, chaufførløn og så videre, så må det også være helt naturligt at betale for den nødvendige parkering under sikre og socialt forsvarlige forhold for både chauffør, gods og køretøj, sagde Erik Østergaard.


Workshoppen var arrangeret i tilknytning til mødet i IRU’s forbindelseskomité til EU, der holdt møde onsdag.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.